Terug van weggeweest / even weg van teruggeweest - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van RB - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest / even weg van teruggeweest - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van RB - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest / even weg van teruggeweest

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

20 Maart 2010 | Portugal, Lissabon

Begin maart was het een jaar geleden dat we thuis kwamen van onze reis. Hoewel we ons leven in Nederland als een heerlijk leven beschouwen, lijken de reiskriebels echter wel weer met de week in hevigheid toe te nemen.

Na een winter waarin ik behoorlijk heb gekwakkeld met mijn gezondheid, zijn er gelukkig inmiddels weer mogelijkheden om leuke plannen te maken. Nog niet zonder slag of stoot overigens, want door bijwerkingen van medicatie die ik gebruik is mijn huid erg gevoelig en een teveel aan zon vol risico’s. Dit noodzaakte mij om onze geplande wintersportvakantie af te zeggen.
In oktober was ik al genoodzaakt een werkreis naar Curacao aan mijn neus voorbij te laten gaan. Voor een tweede keer thuis gaan zitten balen beschouwde ik als een serieuze non-optie.
Dus terwijl Auke zich gereed maakte met vrienden de Franse pistes onveilig te gaan maken, beraadde ik mij op een ander plan en een impulsieve actie later was ik in het bezit van een ticket naar Lissabon!

8 jaar geleden reisde ik voor het eerst en laatst alleen. Dat beviel me toen niet zo goed, maar nu (wat ouder, wijzer en met misschien reëlere verwachtingen) lijkt het me toch wel weer het proberen waard. Lekker dwalen door een onbekende stad, misschien wat nieuwe contacten opdoen en een stapel boeken mee om er zeker van te zijn dat ik me niet verveel.
Accommodatie geregeld in een hostel, zodat ik in elk geval af en toe onder de mensen ben en verder – anders dan anders – totaal geen plan de campagne!

Op zondag reis ik naar Schiphol, check ik in en wacht ik op mijn vlucht. Ik heb direct aanspraak van een wat oudere Amerikaan die ook naar Lissabon blijkt te reizen en – ‘dit doe ik anders nooit’ – graag een avondje met me uit eten wil.
Ik wimpel hem beleefd af en probeer ervoor te zorgen hem bij het uitstappen uit het vliegtuig niet opnieuw tegen het lijf te lopen.
Die missie slaagt. Tweede missie: hostel vinden. OV naar de stad blijkt goed georganiseerd, in mijn eentje kan ik ineens veel beter navigeren dan wanneer ik me volledig door een ander laat leiden en al snel zit ik veilig onder dak.
Mijn eerste indruk van de stad is zowieso erg ontspannen en ik heb niet de indruk me zorgen om mijn welzijn te hoeven maken.

In de hostel werkt een kok, die elke avond een uitgebreide traditionele Portugese maaltijd bereidt. Je kunt voor een bescheiden bijdrage inteken voor een gezamenlijke maaltijd. Op avond 1 komen mijn boeken niet uit de tas en uiteindelijk zal dat ook niet gaan gebeuren.

Ik ontmoet een Amerikaanse jongen die alleen door Europa reist en dit allemaal nogal overweldigend vindt. Hij hoopt de volgende dag met mij op pad te kunnen. Normaal zou ik direct tekenen voor gezelschap en hierin niet al te kritisch redeneren, maar aangezien mijn persoonlijk thema voor dit tripje ‘hersteltijd’ en ‘tot mezelf komen’ is, besluit ik toch alleen op pad te gaan. Een reisgenoot die de hele dag aandacht vraagt en onafgebroken over zichzelf praat sluit even niet aan bij die wens.

De zon schijnt, het is hier al lente en ik dwaal een hele dag door de Moorse wijk Alfama en de oude wijken Baixa en Chiado, die samen Bairro Alto vormen.
Na een heerlijke dag een maaltijd in de hostel en vroeg naar bed om van de fikse verkoudheid die ik nog uit Nederland heb meegenomen af te komen.

Dag 2 breng ik door in gezelschap van Erik (VS), David (VS) en Stephen (Australie), we reizen alle vier alleen en hebben voor vandaag alle vier hetzelfde doel: Sintra bezoeken.
Sintra ligt op 45 minuten reizen van Lissabon en is makkelijk per trein te bereiken. Vandaag ben ik blij met het feit dat ik gezelschap heb, want Sintra is een sprookjesachtige omgeving, met een sprookjesachtig kasteel en paleis en mag gerust een wow-ervaring genoemd worden. En wow-ervaringen zijn absoluut het leukst als je ze met iemand kunt delen! Hoogtepunt is toch wel het hoogtepunt: na kilometers wandelen en hellinkjes opzwoegen kunnen we in het zonnetje vanaf een heuvel genieten van het uitzicht op het kasteel, dat door de zon kleurrijk glanst.

Opnieuw een rustige avond, al merk ik dat het steeds lastiger wordt om het aandringen om mee te gaan stappen af te slaan. De Australische jonge honden Alex & Matt hebben het tot een persoonlijke uitdaging gemaakt om mij mee de kroeg in te krijgen. Het verklappen van mijn leeftijd en mezelf de stempel ‘bejaard’ opplakken lijkt hun ambitie alleen maar aan te wakkeren.
Ik loop nog steeds met een fikse hoofdpijn rond en wil in elk geval fitter thuis komen dan ik ben weg gegaan, dus ik blijf standvastig nee zeggen en hen afwimpelen met een ‘misschien morgen’.

Dag 3: ik reis in mijn eentje met de trein naar de chique wijk Cascais en wandel vandaar langs het strand naar Estoril. Weer een prachtige dag, de geur van de zee en gewoon… lekker buiten en op mezelf. ’s Middags dwaal ik nog uren door de smalle straatjes van Bairro Alto. Ik loop al dagen rond zonder plattegrond, wat tot een soort van doelgericht (ver)dwalen leidt. Na behoorlijk wat kilometers heuvel-op-heuvel-af kom ik uitgeput weer ‘thuis’, waar een hysterisch rondspringende Alex & Matt alweer klaar zijn om hun project ‘breng-Ramona-tot-leven’ ten uitvoer te brengen.
Het is st. Patrick’s day. Ondanks dat het een lange dag was, is mijn verkoudheid verdwenen en voel ik me energiek en fit. Ik kan geen excuus meer bedenken om niet 1 biertje mee te gaan drinken. Bovendien is een taxirit hier absurd goedkoop, dus als ik moe ben kan ik altijd nog vroeg afhaken en veilig in mijn eentje richting hostel vertrekken.
Ik vertrek met 5 mannen richting kroeg. Mannen die zich overigens als gentleman gedragen en bij wie ik me vertrouwd en op mijn gemakt voel, zelfs als het bier rijkelijk heeft gevloeid. Het wordt uiteindelijk een lange nacht, in een kroeg vol lavenloze mensen met evenzo lavenloze verhalen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik me kostelijk heb vermaakt en als ik om half 6 (zelf toch ook wel lichtelijk lavenloos) mijn bed in rol, vraag ik me verwonderd af waar deze plotselinge energy boost vandaan is gekomen!

The next day: ik doe iets dat ik normaal nooit zou doen. Ik slaap uit, en doe een hele dag absoluut niks!!
Aan het eind van de middag gaat het toch wel kriebelen, want zo’n slome dag maakt dat ik plots het gevoel heb dat ik nog heel wat energie kwijt moet.
Als ik door Andrew (Schotland) en Gavin (VS) word meegevraagd naar een UEFA cup wedstrijd (Sporting vs. Atletico Madrid) twijfel ik dus geen moment en besluit ik deze kans op een ‘nieuwe ervaring’ niet te laten schieten. In een vol stadion vol hysterische Portugezen volgen we de wedstrijd, de passie is besmettelijk en de sfeer ronduit fantastisch en enerverend.
Ik sta volledig in de ‘actiestand’ en van mijn voornemen om na de wedstrijd richting bed te gaan komt dientengevolge niks terecht. We duiken een leuke kroeg in in Bairro Alto waar de Britten Tom en Stuart nog aanhaken en vertrekken uiteindelijk nog naar de hippe club Lux waar we tot 6 uur in de ochtend dansen.

Al met al dus geen culturele laatste dagen, hoewel sportevenementen en het verkennen van het uitgaansleven in zekere zin misschien ook wel cultuur genoemd mogen worden.
Vrijdag is het spullen organiseren, nog even shoppen en dan naar de luchthaven en terug naar Nederland. De reis vanaf Schiphol kost me nog 5 uur met dank aan de Nederlandse spoorwegen, maar ook die trip levert me nog een gezellige ontmoeting met een Amsterdamse studente op en de nodige ongeplande sightseeing vanuit bussen.

Terugkijkend op dit impulsieve uitstapje moet ik concluderen dat alleen reizen heel anders is dan ik had verwacht. Natuurlijk heb ik Auke gemist, maar het was tegelijk ook verfrissend om alleen op pad te zijn.

Auk en ik hebben inmiddels denk ik toch wel een bepaalde reisstijl ontwikkeld, waarbij we bepaalde dingen onbewust altijd op eenzelfde manier neigen te doen. We ontmoeten vaak leuke mensen en iedereen die ‘in ons plan’ past is welkom daar deel van uit te maken.
Alleen reizen zonder enig plan van aanpak, maakte voor mij echter dat ik erg in het moment leefde, vaak aanhaakte bij wat op mijn pad kwam en daardoor dingen deed die ik zelf waarschijnlijk niet bedacht zou hebben te ondernemen.

Ik ben veel prikkels en leuke ontmoetingen rijker, ben een beetje verliefd geworden op Lissabon en beschouw het absoluut als een plek om naar terug te gaan!

Na zoveel prikkels en ervaringen weer even wennen aan het idee dat alles weer terug is bij normaal. Gelukkig heb ik in april nog een tripje naar Sardinie tegoed (vriendin Nina bezoeken) en hebben we voor november (het is nog even geduld) een ticket naar Buenos Aires op de plan staan om weer een paar weken in Argentinie door te gaan brengen!

Ook zijn er druk plannen in de maak voor een volgende lange reis in 2011, met als doel West-Australie, Solomon eilanden, Nieuw Zeeland, Philippijnen en Nepal.
Het s nog even geduld, maar als de plannen concreet worden zal ik daar ongetwijfeld weer vol fanatisme over schrijven!

Voor nu veel liefs en dat het na een koude lange winter maar snel lente moge worden in ons eigen land!

  • 20 Maart 2010 - 22:00

    Tilly:

    Hey,
    da's weer vertrouwd zeg, wat heerlijk om weer vakantie-verhalen van je te lezen.
    Fijn ook om je weer even te zien. Veel plezier met alle voorbereidingen voor jullie reis in 2011!

  • 20 Maart 2010 - 22:47

    Petra:

    Morgen hebben we vanaf 15.00 uur taart.
    Toon 13 en Cato 10!!
    Als jullie zin hebben ....welkom!!!
    En een positief geluid, goed om te horen (uh lezen).

  • 21 Maart 2010 - 14:27

    JEd En Jeanette:

    Hoi Ramona, Leuk om weer eens war van je reisavonturen te lezen! Ik ben benieuwd naar jullie plannen van 2011, vooral Nepal en de Filippijnen!

    groetjes

  • 21 Maart 2010 - 15:15

    Harriet:

    Hé dat is leuk zeg, wij hadden net afgesproken met z'n vieren in september voor ons 25! jaar huwelijk een weekendje Lissabon te doen, het ziet er erg aantrekkelijk uit. Voor handige tips spreken wij elkaar vast nog!
    Liefs, Harriet

  • 21 Maart 2010 - 18:16

    Kimmikkim:

    Leuk Ramona!!!
    Heerlijk om te lezen...

  • 22 Maart 2010 - 08:33

    Bianca:

    Dat klinkt als een superleuke trip. En weer prachtige foto's.

  • 22 Maart 2010 - 10:46

    Rob:

    Hoi Ramona,
    Leuk verhaal! en bijzonder dat je dit gewoon eens doet, met plezier gelezen.
    Groet,
    Rob.
    Ps en veel gezondheid!

  • 23 Maart 2010 - 11:15

    Carola:

    Ha Ramona, Leuk om weer een reismoment met je te kunnen delen! Toeval wil dat wij in juni naar Portugal gaan. Eerst naar de Algarve en daarna 3 dagen naar Lissabon. Tess alvast een beetje cultuur laten proeven ;-). Fijn om te lezen dat het wat beter met je gaat. Liefs

  • 28 Maart 2010 - 09:41

    Tessel:

    Hee Ramona, superleuk weer je verhalen! Vergeet het altijd een beetje, maar Europa is ook gewoon helemaal leuk! En geweldig dat jullie nieuwe plannen hebben. Spannend hoor! Trouwens, heel grappig; mijn ouders zijn mij komen opzoeken een maand geleden, en hadden paar cadeautjes meegenomen, onder andere het boek van waarbenjij.nu, zag ik jullie daar opeens in staan! Haha, geweldig!
    Nou snel beter worden en die nieuwe reis plannen, ik ben benieuwd!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Monauke on Tour

1 februari 2008 vertrokken wij om 13 maanden lang een aantal plekken van de wereld te verkennen.
Onze reis bracht ons naar Zuid-Amerika (Argentinie, Chili, Bolivia en Uruguay), Zuid-oost-Azie (Singapore, Maleisie en Indonesie) en Oceanie (Australie, Nieuw Caledonie en Nieuw Zeeland).
De nadruk lag op natuur en buitensport.
De tocht vond afwisselend ouderwets backpackend, met een camper reizend en met auto + tent plaats.

Op deze site staan berichten over onze belevenissen en de tripjes en plannen die wij sinds onze terugkomst hebben gemaakt.

Inmiddels staan wij opnieuw op het punt om voor een jaar de wereld te gaan verkennen. Dit keer beide in solo-formatie.

Auke zal op 27 augustus naar Indonesie vertrekken voor een avontuurlijke ronde over Sulawesi, de Molukken, Papoea en misschien de Solomon eilanden.
Eind december komt hij even terug in Nederland om begin januari een solo-fietstocht door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te starten.

Ramona vertrekt 30 augustus met een reisvriend op een enkel ticket naar Mexico, destination unknown. Globale doelstelling is om een ronde door Mexico te maken en daarna door Midden Amerika (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama) af te zakken naar Colombia. Geschatte terugkomst maart 2012. Wens is om daarna nog een aantal maanden richting Nepal, Bangladesh en India te vertrekken.

Verhalen volgen!

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2019

Een nieuwe fase

19 Januari 2019

In het land van de Sultan

12 Januari 2019

2019: Een vliegende start

24 November 2018

Burka's en bikini's

14 November 2018

Het leven van alledag
RB

TRAVELING BROADENS THE HORIZON!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 332978

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 30 November -0001

Monauke on Tour

Landen bezocht: