Iceland on a budget - Reisverslag uit Drangsnes, IJsland van RB - WaarBenJij.nu Iceland on a budget - Reisverslag uit Drangsnes, IJsland van RB - WaarBenJij.nu

Iceland on a budget

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

28 Augustus 2017 | IJsland, Drangsnes

IJsland is voor ons nog een onontdekt stukje Europa
Dat heeft een reden: reizen in IJsland is duur en vooral accommodatie is onbetaalbaar en biedt verdrietig weinig waar voor je geld.
Met extreme budget keuzes en het accepteren van minimaal comfort moet het echter mogelijk zijn om zonder een tweede hypotheek af te sluiten het land te verkennen.

Geheel tegen ons 'travel-light' ethos in, vertrekken we met grote tassen vol bagage uit Delft. Mijn ouders zijn zo lief om ons met onze kampeer uitrusting en basisvoorraad Hollandse boodschappen naar Schiphol te brengen. De vlucht voltrekt zich - op turbulentie die een beproeving vormt voor ieders zenuwen na - voorspoedig en rond 23.00u betreden we de kille aankomsthal van Kevlavik airport.

Aangezien we pas de volgende ochtend om 9.00u onze huurauto kunnen ophalen, staan we voor de volgende keuze: transport en super dure accommodatie betalen, of een nacht op de luchthaven doorbrengen. We kiezen voor de tweede optie en houden daarmee zeker 150 euro op zak.
Het idee vast wel een stil hoekje te kunnen vinden om een paar uur de ogen te sluiten blijkt al snel een illusie. De luchthaven is ijskoud en fel verlicht en de beveiliging maakt er een punt van om nachtelijk verblijf op de luchthaven sterk te ontmoedigen. Zodra je teveel onderuit zakt of je ogen sluit, staat er een zwaar bewapend persoon in je gezicht te schreeuwen: 'this is an airport, not a hotel!'

Uiteindelijk wordt het ochtend en kunnen we met onze huurauto op pad. In een week tijd zullen we de ring road volgen die ons de hele omtrek van IJsland laat zien. Het binnenland is alleen per 4WD te bereizen.
De oppervlakte van IJsland is ongeveer gelijk aan die van Nederland, Belgie en Schotland bij elkaar en het land telt slechts 330.000 inwoners. De desolaatheid en rust die daarmee gepaard gaat is direct voelbaar.

We strijken neer op een camping voor onze eerste nacht ooit als koppel in een tent. Een tent opzetten is een betere relatie-test dan het in elkaar zetten van een Ikea kast! Jason haat kamperen en is een getalenteerd mopperaar, dus ik heb me mentaal op het ergste voorbereid. Tot mijn grote verbazing lukt het ons na wat eerste strubbelingen echter om de tent min of meer als team op te zetten en lijkt Jason zelfs min of meer tevreden met ons budget onderkomen.

Kamperen zo dichtbij de poolcirkel blijkt best een avontuur. Ondanks 3 lagen thermo kleding liggen we als ijspegels in de tent te wachten tot het ochtend wordt.
Vreemd genoeg kruipen we voor dag en dauw goed gehumeurd en verrassend energiek de tent uit en vervolgen we onze roadtrip.

We zijn onderweg voordat de (vele) andere ring-road-reizigers wakker zijn en zijn zwaar onder de indruk als we in alle stilte oog in oog staan met de prachtige gletsjermeren waar grote brokken blauw ijs majestueus in ronddrijven.

De ruimte en leegte van het land zijn prachtig, de weg vaak omlijst door aan de ene kant de zee en aan de andere kant rotswanden waar op veel plekken watervallen langs naar beneden komen.
De schapen chillen langs de weg en in de velden, de wilde paarden draven blij rond.

Reykjavik telt 200.000 inwoners, de tweede stad van het land slechts 18.000 en de rest van de rit brengt ons dus vooral door super kleine dorpjes met houten huizen (soms met prachtig begrasde daken), een kerkje en een enkele vissersboot.
Het leven is zoals je ziet in de films.

Wij houden van weg zijn van de mensen, dus IJsland is in dat opzicht een traktatie. We besluiten dat we ook wel wat nachten zonder electriciteit, wifi en douche kunnen en vinden mooie plekken om wild te kamperen.

We leven op een dieet van lokaal meergranen brood en ijslandse yoghurt en van huis geimporteerde havermout, dadels, noodles, tonijn en warme dranken.

Na 5 primitieve nachten met weinig slaap gunnen we onszelf een nachtje relatieve luxe. Voor 75 euro huren we een bed in een tuinhuisje (waar we onze eigen slaapzak moeten mee nemen). Douche en toilet bevinden zich in het dorpszwembad. Weinig luxe voor (naar onze maatstaven) veel geld.
Maar de eerste douche en de eerste niet-koude nacht sinds 5 dagen. Het voelt als grote luxe.

Morgen zullen we rondtouren op Snaefelssness peninsula, waar scenes uit 'the secret life of Walter Mitty' (een van mijn favoriete films ooit) opgenomen zijn.
Daarna leidt de route terug naar Reykjavik.

We hebben nog 2 nachten kamperen in het vooruitzicht (we zijn inmiddels een geolied team) en kunnen ons nog even 'weg van de wereld' wanen.
Na aanvankelijk geluk met droge dagen, hebben we inmiddels ook de nodige regen gehad, maar als het goed is gaat de zon nog schijnen.

Omdat mensen vaak vragen wat het reizen ons kost, voor de gein een keer een afspiegeling van onze reiskosten.
Onze conclusie is dat IJsland ondanks onze budgetbewuste keuzes en af en toe een beetje afzien nog altijd een van onze duurste bestemmingen ooit is.
Maar we zijn erg tevreden over dit kampeer-avontuur en IJsland heeft zonder meer unieke indrukken opgeleverd!

Gemaakte kosten:
Autohuur: 350E
Benzine: 350E
Camping: 25E dag, slapen op luchthaven en in auto gratis, sleeping bag cottage 75E - totaal 200E
Boodschappen terplaatse 100E
Geimporteerde boodschappen: 50E
Totaal 1050E = 525E/p
Vlucht: 225E/p
Totaal: 750E/p

• 29 Augustus 2017 - 06:38

Riet Ruckert:

Dat ias weer een heelandere ervaring;op deze manier reizen.Knap hoor om ook in dit land dat zo anders is dan wat jullie min of meer gewend waren te reizen. Je wordt je wel bewust hoe wij eigenlijk verwend zijn en hoe je met beprkte middelen ook een land kunt leren kennen. Mooi dat het jullie luktom dit te kunnen doen.

• 29 Augustus 2017 - 08:01

Jan:

Als ijspegels in een tent is wel een manier om die stuiterbal rustig te houden. Wat ik tot nu toe aan foto's gezien heb is wel super mooi.
    Geniet nog even
    Jan