Nog veel meer indrukken! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van RB - WaarBenJij.nu Nog veel meer indrukken! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van RB - WaarBenJij.nu

Nog veel meer indrukken!

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

04 Februari 2008 | Argentinië, Buenos Aires

Hoeveel indrukken kan een mens opdoen in een paar dagen tijd? We zijn de tel een beetje kwijt.
Zondag hebben we uitvoerig benut om door de stad te dwalen en wat verschillende wijken te ´ontdekken´. Vandaag was onze eerste dag op school.
Onze bevindingen:

- Zuid Amerikaans Spaans lijkt niet op ´normaal Spaans´. De helft van de klanken wordt ingeslikt, de andere helft vervormd. Na een paar uur zeer geconcentreerd luisteren, kunnen we er een heel klein beetje wijs uit worden.
Ook hebben we ontdekt dat het in pogingen tot conversaties helpt om eerst uit te leggen dat we beperkt Spaans spreken en het vervolgens toch maar te proberen. De Artentijnen zijn behulpzaam en geduldig en er ontstaat zichtbaar een wederzijds gevoel van euforie, zodra we elkaar uiteindelijk begrijpen.
Vandaag zijn we naar het gi-gan-tische busstation gegaan om kaartjes naar Puerto Madryn te kopen. En.. dat lukte in het Spaans! We stuiteren nog steeds vol trots rond..
- Het is hier warm (meestal zo´n 28, maar vandaag zelfs 35(!) graden) en erg zonnig. (Echt wat voor jou Grace!). Factor 20 is onze beste vriend en dan nog is verbranden bijna onvermijdelijk.
Maarrrr.. we hebben al meer kleur dan bij vertrek.
- De wijk San Telmo is THE place to be. Ontzettend veel leuke café´s en restaurantjes, een fan-tas-tische markt met mooie en zeer betaalbare producten (wat tot grote koopdrang leidt met de pijnlijke beperking dat we nog 11 weken met een loeizware rugzak moeten zeulen), mooie oude straten en overal muziek (geen straatmuzikanten, maar hele orkesten met strijkers en accordeons die muziek van hoog niveau ten gehore brengen). We hebben direct besloten om naar deze barrio (wijk) te verhuizen. Morgen zullen we verkassen om een paar dagen midden in die gezelligheid te verblijven.
- De porteños zijn dol op zon en gezelligheid. Men leeft buiten, op de straten en in de parken. Overal zien we mensen samenscholen en gaat de ´mate´ (de drank waar Argentinie beroemd om is) in het rond.
- We blijven ons verwonderen over hoe bizar goedkoop alles is. Goed uit eten voor minder dan 10 euro per persoon. De prijzen van een derde wereld land, met in het algemeen de welvaart van een rijk land. Van ons reisbudget kunnen we in luxe leven!
- Buenos Aires bruist. Maar het is ook echt een miljoenenstad. Intense hitte tussen de hoge gebouwen, duizenden taxi´s die je bijna van de sokken rijden, eindeloos veel bussen die op houtskool lijken te rijden en voor veel smog zorgen, overal prikkels en geluid, nergens rust, 24 uur per dag bedrijvigheid.

Kortom: we genieten van alle indrukken, maar vinden het ook vermoeiend. Stiekem verheugen we ons al op onze reis naar de natuur, want dat is ons eigenlijke doel in Argentinie.

Nu eerst nog een paar dagen stoeien met het Latijns Amerikaans Spaans (we hebben net ons huiswerk zitten maken) en dan vrijdag door naar het zuiden.

Liefs,
Auk & Moon

PS:
*Roos, wat leuk dat je onze huurders hebt ontmoet! Door een misverstand met de makelaar hebben we ze zelf niet meer gezien. Is het een setje? Of twee ´losse items´? ;) Vertel, vertel! In elk geval hebben ze mooie namen, hopelijk stoppen ze wel met hun Spandau Ballet gejengel!
* Peter & Ingrida, hebben jullie het leuk gehad in Berlijn? Ook een bruisende stad he?

• 05 Februari 2008 - 07:28

Peter:

Ola!

Wat kan jij verschrikkelijk leuke weblogs schrijven!! Haha, zit aan het beeldscherm gekluisterd!

Ayo, Peter

ps. Fiets en Wandelbeurs was een succes!

• 05 Februari 2008 - 09:29

Sandra:

Nog dank je wel voor jullie lieve kaartje! Hihih ja, rare lui he die zuid Amerikanen? Qua taal dan. En nu: hup die schoolbanken uit en reizen maar! :)

Hasta luegeo,
    Sandra x

• 05 Februari 2008 - 10:01

Tilly:

We hangen aan jullie lippen, heerlijk om deze enthousiaste verhalen te lezen.
    Die euforie die je beschrijft als het lukt om elkaar te begrijpen in hun taal, ik kan me er iets bij voorstellen hoe je dan kijkt.... succes met de taallessen.
    Hebben jullie nog iets van het carnaval daar meegekregen?

Adios van Tilly

• 05 Februari 2008 - 10:08

Grace:

ik wil denk ik daar wonen. Zijn de mensen mooi daar??? en dan bedoel ik specifiek de mannen

• 05 Februari 2008 - 13:42

Lida:

Het gras is al voor mijn voeten weggemaaid: indeed wat heerlijk om jullie ervaringen mee te beleven en het enthousiaste spettert ervan af!Mede hierdoor genieten wij ook met volle teugen. Thx en tot de volgende 'in-drukken'.

• 05 Februari 2008 - 15:30

Mirja :

Wat geweldig over jullie belevenisen te lezen erg boeiend dus lekker door gaan met veel plezier ...

• 05 Februari 2008 - 15:57

Mark:

Mooie eerste ervaringen!

Baal nog steeds dat we niet op jullie afscheidsfeest waren. Maar goed de wintersport was leuk.

Mocht je nog is naar Oostenrijk gaan dan kan ik jullie van harte Gerlos AFbevelen. Pfff wat een Hollands boerengat. Nichts Ostereichichs zu bekennen. Heel de avond Rene Froger en geen bierpullen, maar vaasjes Grolsch en Nederlands barpersoneel. Sowieso voelt de Apres-ski anders als je als enige in zo'n tent met je wintersportkleding aan staat. Niet dat de anderen naakt waren, maar iedereen is ineens gedouched in uitgaanskleding en gestyled... bleergh..

Nou goed, ik volg jullie verhalen op de voet, viel spass!!!

• 05 Februari 2008 - 18:58

Pa En Ma V Drimmelen:

Dat was weer een leuk berichtje.Noch een paar dagen blokken en je kan je overal redden met het grootste gemak van de wereld.Depoes is vandaag voor het eerst buiten geweest,vond dit erg spannend.liefs pa en ma.

• 05 Februari 2008 - 21:35

Gerda HvD:

Het is bizar: je doet moeite om een taal te leren, begrijpen ze het niet! Toch zijn mensen altijd enthousiast als je hen in hun eigen taal aan wil en kan spreken.

Nou, groetjes en geniet nog even van de drukte, dan geniet je straks extra van de rust, het heeft allebei zo zijn eigen charme.

Gerda

• 07 Februari 2008 - 15:11

Marije:

Klinkt geweldig allemaal! Mooi dat jullie zo genieten!
    Dank nog voor de lieve kaart!
    Groetjes, Marije