Grand Des(s)ert - Deel 2 - Reisverslag uit Salta, Argentinië van RB - WaarBenJij.nu Grand Des(s)ert - Deel 2 - Reisverslag uit Salta, Argentinië van RB - WaarBenJij.nu

Grand Des(s)ert - Deel 2

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

07 April 2008 | Argentinië, Salta

De 4 dagen in Bolivia hebben een verpletterende indruk op ons gemaakt. Over de reis van Uyuni naar Salta alleen al valt bijna een boek te schrijven.
´s ochtends om 4.00u in het boekingskantoor tussen onder dikke lagen lamawollen dekens slapende Bolivianen wachten op een bus die veel te laat vertrekt.
De bus is niet de luxe bus die men heeft aangewezen, maar een afgeragde, overvolle ´jeepbus´.
Er is vaak geen weg aanwezig en we rijden door opgedroogde rivierbeddingen waar de zwijnen en zwerfhonden tussen het afval scharrelen.

De bus stuitert uren zonder pauzeren door en als Auke op een bepaald moment ZEER hoge nood heeft, weigert de chauffeur te stoppen. De situatie wordt echter steeds penibeler, dus in mijn beste (al bijna vloeiende ;D) Spaans vraag ik medepassagiers om te helpen de buschauffeur te overtuigen van de ernst van de situatie.
Uiteindelijk zit de halve bus te gillen (pero necesita! - maar hij moet!) en op de deur van de chauffeur te bonken, die zich geen raad weet met de situatie omdat hij niet over een handrem beschikt en de voetrem ook weinig soelaas blijkt te bieden.

Op een iets vlakker stuk lukt het hem net op tijd om het vehikel een minuutje op de helling te laten balanceren. Een collectieve zucht van verlichting gaat door de bus en opgelucht dat er geen plasincident heeft plaatsgevonden kunnen we verder.

We komen door superarme dorpen, veel straatverkopers, geen toiletten.
Mijn normen vervagen en al snel zit ik gehurkt tussen de lokale vrouwen te plassen onder een viaduct.
Als jullie me straks in Delft in ons voortuintje spotten.. sorry.. ik ben inmiddels niet anders gewend.

Na een lange, maar onbeschrijflijk indrukwekkende rit komen we aan in Salta. Een rijke stad met een wat Europese flair. We voelen ons er direct op ons gemak.

De afgelopen weken hebben we in een hoog tempo gereisd. We zijn moe van de lange reisdagen, het slaapgebrek en de vele indrukken.
Met nog maar 2 weken Zuid-Amerika te gaan, besluiten we vanaf nu rustig aan te doen en even niet ´actief te reizen´, maar simpelweg lui vakantie te vieren.

Uit eten in Avenida Balcarce (veel kwaliteit voor poco dinero), souvenirs kopen en lekker relaxt in een huurauto de omgeving verkennen.

Eerst met Kjell, Dick en Pia naar het noorden, om de dorpen Tilcara en Purmamarca te bezoeken.
Vervolgens 3 dagen touren met de Oostenrijkers Stefan en Andrea. Dit keer naar het zuiden, naar Cafayate, Molinos en Cachi.
Een prachtige omgeving, schitterende valleien. Weer kleurrijke bergen, wat misschien klinkt als meer van hetzelfde, maar het is elke keer weer helemaal anders en het verveelt nooit.
Verder vooral spectaculaire dorpjes in de absolute droogte.
Lemen huisjes in de zinderende hitte. De lucht trilt en de zon schijnt meedogenloos op het volledig uitgedroogde landschap. Kleurrijk wasgoed aan de lijn, een stokoude auto voor de deur, rondscharrelende kippen, een siesta houdende hond en een paar lome geiten onder de schaduw van die enkele boom die er groeit.

Een overnachting in rustig Cafayate en een zo mogelijk nog stillere nacht in het dorpje Cachi, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan.
Het is naseizoen en we zijn de enige toeristen. Wijn drinken aan het plein en boodschappen doen bij een oud, doof mannetje dat met een karakteristieke glimlach en trillende hand zijn kasboek bijhoudt. We krijgen toffees als wisselgeld, omdat hij geen muntjes meer heeft.

Prachtige indrukken, ontspannen dagen en oorverdovend stille nachten.

Onze batterij is weer opgeladen. Nu die van de camera nog, want next stop = Iguazu!

PS:
Marc & Jolien - HIEP HIEP HOERA! See you in NZ! Maar natuurlijk eerst de 21e..
Opa & Oma: goede reis gewenst!
Martin: Alvast gefeliciteerd!
Pim & Andrea: Alvast Feli met Joeri!
Bianc & George: Alvast Feli met de grote man!

Hmm... we missen wel wat verjaardagen he?

• 07 April 2008 - 20:28

Mark:

Tip voor Auk: Depend-slips voor in de bus!

Hier in NL alles z'n gangetje... Peter heeft Sally ten huwelijk gevraagd, dus wij (Syl, Katie, John, Edwin, Sandra en ik) gaan maart 2009 naar Zuid-Afrika alwaar het huwelijk wordt voltrokken.
    Zijn jullie dan ook nog onderweg en in de buurt?
    Heb de lonely planet al gekocht en ik heb er zin in!

• 07 April 2008 - 23:53

Ome Joop & Tante The:

Alles goed hier terug in Australia
    zo te horen gaat het met jullie ook wel goed, ik zou het gewoon uit het raam gehangen hebben auke en de wind blaast het wel droog, goeie reis naar huis he
    als je hier komt wil ik wel verhalen horen he, wij hebben een hele leuke tijd gehad in Nederland fijn weer thuis te zijn groetjes ome Joop & tante Thea

• 08 April 2008 - 08:09

Martin:

Dank je! En wat een leuke/spannende verhalen allemaal. Het blijft altijd weer een genot jullie verhalen te lezen!

Tot gauw!

• 08 April 2008 - 18:55

Gerda Hoogendam- Van:

Hoi Ramona en Auke,
    Gaan de grote boodschappen hetzelfe als de kleine..???!! Ik waarschuw wel als je gedrag wat al te ver afwijkt: gewoon weer even inburgeren!
    Wat een uitgestrektheid, ongelofelijk! Grote bergen om je klein bij te voelen, dat alleen al geeft rust. Lekker om een paar dagen stilte te hebben voor het volgende avontuur begint. Ik kijk uit naar het volgende bericht, geniet nog maar even flink deze periode, zo vlak voor jullie vakantie in Nederland!
    Knuffel,Gerda

• 09 April 2008 - 15:30

Heleen:

Wat een mooie foto's en leuke en grappige verhalen weer! Zo te lezen gaat het super met jullie en genieten jullie van elke dag! Erg leuk om te volgen :)
    Met mij gaat alles prima, lekker gesettled in ons nieuwe huisje...nu moet de lente alleen nog even beginnen zodat ik eindelijk van het tuintje kan gaan genieten!
    Dikke kus voor allebei!

• 10 April 2008 - 18:53

Rob:

Prachtige foto's! Ga zo door...

• 11 April 2008 - 17:35

Kim (Vlietstra):

Hey Ramona!

wat een avonturen... echt super zeg.
    Geneiet ervan,

liefs Kim

• 11 April 2008 - 18:52

Ben:

Hey Ramoon & Auk,

Het is weer even geleden dat ik van me heb laten horen maar na alle ZH & DR's ellende weer tijd om aan anderen te denken. Balen van de hoogtziekte in jullie vorige verslag maar gelukkig heeft het jullie niet belemmerd om toch van alles te genieten. fantastische verhalen en ook weer schitterende foto's. als ik jullie verslag lees begint bij mij de vakantiekoorts weer op te spelen. Geniet er nog even van, heel veel liefs, Ben

• 11 April 2008 - 18:56

Ben:

Ps. ik was nog vergeten om een gouden tip voor Auke te geven.

Ga nooit met de bus zonder een fles wijn op zak, maar..... vergeet niet de volgorde: eerst drinken dan vullen!!

Grtz, Ben