Regelzaken en een stukje natuur - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van RB - WaarBenJij.nu Regelzaken en een stukje natuur - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van RB - WaarBenJij.nu

Regelzaken en een stukje natuur

Door: Auke

Blijf op de hoogte en volg RB

21 September 2011 | Indonesië, Tondano

In Kotamobagu probeer ik het vervolg van mijn reis te plannen, maar na 3 uur internetten ben ik niets verder gekomen. De volgende dag besluit ik daarom, mede omdat het regent, niet naar het Nationaal Park te gaan, maar naar Manado om zaken geregeld te krijgen. Ik rijd door een prachtig groen landschap met bergen en rivieren, maar vooral veel bananenbomen en kokospalmen en Nieuw Zeelandse Pohutukawa? Helaas, ze lijken er wel wat op, van een afstand. Die landbouw moet de relatieve rijkdom van Kotamobagu verklaren! In Manado blijkt het verrassend lastig om aan wat voor informatie dan ook te komen. Als er al een reisbureau is, spreken ze geen Engels, Lonely Planet is hopeloos verouderd, er is geen informatiekantoor te vinden, etc. Ik besluit de strijd voor die dag te staken en meng me in het uitgaansgeweld van Manado (2e stad van Sulawesi). Er treedt ergens een bandje op, er wordt in een winkelcentrum een dance battle gehouden en ik eet (het moet niet gekker worden) poffertjes en ook ontmoet ik een jongen die bij een reisbureau werkt. Hij weet mij enorm te helpen (en ik hem, want hij gaat in december naar Europa, o.a. Nederland) en na meerdere opties afgewogen te hebben, besluit ik de 23e met de boot naar Serui in Papua te varen en de Molukken over te slaan. Twee maanden Indonesië kan ik makkelijk vullen met Sulawesi en Papua. Jammer, maar ik moet keuzes maken en het eilandhoppen door de Molukken gaat veel tijd kosten. In Rantepao had ik een schema (kopie van een kopie) weten te bemachtigen van de botendienstregeling, maar deze blijkt incompleet (dat vermoedde ik al) en incorrect (dat verbaast mij niets) te zijn. Helemaal ben ik er nog niet, want ze kunnen mij nog geen ticket verkopen, omdat ze nog niet weten of en hoe laat de boot gaat. De 23e is slechts de planning. Morgen weten ze meer, maar ik kan de ticket dan ook kopen in Bitung, waar de boot ook zal vertrekken. Dat komt goed uit, want hier is het tongbrekende Tangkoko-Batuangas Dua Saduara Nationaal Park in de buurt dat ik ook wil bezoeken. Dinsdag de 20e gaat het loket om 7 uur open is mij verteld. 7 uur wordt 9 uur, wordt 10 uur en uiteindelijk wordt mij verteld om morgen terug te komen. Ik besluit mij niet al te druk te maken; ik ga eerst naar het NP en zie dan of ik met de boot ga, of dat het toch het vliegtuig wordt. In het NP zie ik alle dingen die ik wil zien: beerkoeskoes (een verwant van de koala), tarsiers/spookdieren (fantastische, Gizmo-achtige primaten, die ’s nachts op insecten jagen), neushoornvogels, arenden, spechten, ijsvogels en makaken. En dat alles in een tocht ’s avonds bij zonsondergang en één ’s ochtends bij zonsopkomst! Met deze ervaringen op zak, vol goede moed naar het kantoor om mijn kaartje te kopen. En warempel het kantoor is open en nadat het personeel is uitgegeten heb ik dan toch echt mijn kaartje te pakken. En dat toch binnen een dag of 4 van afwisselend frustratie, ergernis en hoop.

In Manado heb ik met wat hulp van mijn nieuwe vriend Raymond ook nog een fatsoenlijke snorkelset kunnen bemachtigen, maar ook een simcard om toch enigszins bereikbaar te zijn in noodgevallen. Een grote boekenwinkel weet ik ook te vinden, alleen Engelse boeken hebben ze helaas niet. Zal morgen nog even op pad moeten gaan om wat tijd te doden tijdens mijn 3 dagen durende sloeber cruise van 35 euro, van Bitung naar Serui ;-)

Foto’s zijn weer te vinden op:

• 21 September 2011 - 13:32

Ramona:

Wow... klinkt als beste beentje voort.. en beloning in de vorm van spectaculaire natuur! Succes op de sloebercruise! x

• 21 September 2011 - 13:51

Sandra:

Goed bezig Auk! Klinkt fijn en dat is te zien op de foto's!

• 21 September 2011 - 15:21

Jan M:

Je ziet ook hier geld dat de aanhouder wint. Voor ons levert dat nogal wat frustratie maar helaas is het waar je nu bent heel normaal dat ze niet weten of er morgen of pas volgende week een boot gaat. Wel geweldig dat er zo af en toe ook van die opstekers tussen zitten, geweldig om zoveel beesten te zien in zo'n korte tijd.

• 21 September 2011 - 18:44

Erik En Marion:

hopelijk ga je met de Pelni, dat geeft meestal een echt cruise-gevoel. En als je een stop hebt op Ternate: probeer de kokoskrab te eten: enak sekali!

• 21 September 2011 - 18:51

Marc:

Toch nog een Toekan-achtige op de foto!

En gelukkig dat je de Pohutukawa niet hebt gezien...., dan is ie niet speciaal meer ;-)

Snorkelse!

• 22 September 2011 - 09:41

Jolien:

Mooi, mooi, mooie beestjes! Op naar de volgende mooie plekjes!
    Liefs Jo

• 24 September 2011 - 19:25

Gerda:

Duurt de boottocht drie dagen? Lijkt me ook wel spannend! Veel plezier!

Groetjes, Gerda