A Change of Rhythm - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van RB - WaarBenJij.nu A Change of Rhythm - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van RB - WaarBenJij.nu

A Change of Rhythm

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

02 Januari 2015 | Zuid-Korea, Busan

Na onze eerste dagen in Seoul vertrekken we zonder concreet plan naar de stad Jeonju.
Zuid Korea is niet zo groot en het openbaar vervoer zeer goed geregeld, betaalbaar en tamelijk luxe.

In Zuid Korea spreekt men nauwelijks Engels. Vaak proberen we om non-verbaal en met wat aanvullende geluiden onze vraag te verduidelijken, wat er echter meestal toe leidt dat mensen de geluiden en gebaren nadoen, dan heel hard gaan lachen en vervolgens een compleet irrelevante reactie produceren.
Maar de wereld om ons heen functioneert doorgaans vrij logisch en overzichtelijk, waardoor we meestal toch vrij snel onze weg wel vinden.

Het weer varieert - afhankelijk van de windkracht - van flink koud tot bitter koud, waarbij het voelt alsof de kou dwars door je kleding en huid heen blaast en direct je botten bereikt. Om deze reden zijn we zelden een hele dag aaneengesloten op de been.
Zuid-Korea is - overeenkomstig met onze ervaringen in Japan - 's nachts op zijn mooist omdat dan alle neon-lichten branden wat een beetje het gevoel van een droomwereld oplevert.

Om deze redenen zijn we meestal 's ochtends op pad, houden we 's middags een film-en-warme- chocolademelk-break in het hotel en gaan we 's avonds met zoveel mogelijk lagen kleding aan nog een paar uurtjes de deur uit. Compleet anders dan ons reguliere reisritme van vroeg uit de veren en vroeg naar bed, maar het siesta principe, het laat naar bed gaan en het weinig bezig zijn met hoe laat het is geeft een ontspannen vakantiegevoel .

Ook het budget-hotel leven in Zuid-Korea bevalt ons prima. Het is betaalbaar (zo'n 35 tot 40 euro per nacht voor een middenklasse hotelkamer) en lekker tacky: kamers met heerlijk foute sfeerverlichting, altijd een koelkast, waterkoker, kimono's, slippers, een verscheidenheid aan toiletartikelen, een flatscreen tv, meestal vloerverwarming en soms zelfs electrische dekens en een verwarmde toiletzitting.

In de omgeving van Jeonju bezoeken we een aantal nationale parken. Mogelijk in de zomer groener en mooier, maar in de winter heerlijk rustig!

Opvallend in het straatbeeld zijn de stokoude mensjes van soms nauwelijks 1.50m lang, die in de meest hippe outdoorjassen en met de nieuwste uitvoering van Nike Air Max aan hun voeten rondschuifelen. Yess.. Just Do It!
En natuurlijk de mobiele telefoon cultuur. Jong en oud, iedereen in de metro vult zijn tijd met swipen over het scherm van de nieuwste Samsung en IPhone - we menen te zien dat men vol verbijstering naar Jasons prehistorische Nokia staart . Daarnaast massa's mensen die met selfie-sticks op elke straathoek foto's van zichzelf staan te maken. Los van het feit dat Zuid-Korea op een schaal van 0-10 een 10 scoort voor veiligheid, hoeven we echt niet bang te zijn dat iemand ons van onze bezittingen berooft. We lopen decennia achter.

We vieren oud en nieuw in Busan. Na weinig van kerst te hebben meegekregen, trotseren we de kou in een dappere poging om de jaarwisseling in sfeer te beleven. Aansluitend bij het advies van de Zuid Koreaanse toerisme site, begeven we ons naar Yongdusan Park om met duizenden Zuid Koreanen de laatste seconden van 2014 af te tellen.
Nadat de digitale klok is weggetikt en er in het Koreaans is teruggeteld, start 2015 met duizenden gouden ballonnen die de lucht in worden gelaten en een gong die wordt geluid. We wachten op wat komen gaat, maar behalve dat de massa schaapachtig naar de ballonen staat te kijken, wordt er niet gejoeld, niet gezongen, niet geknuffeld of gezoend, niet gedronken en wordt er geen vuurwerk afgestoken!

Gelukkig geven we weinig om dit soort tradities, dus met het idee 'been there done that', vertrekken we weer naar ons hotel en hebben we de luxe om op 1 januari katervrij wakker te worden met voldoende energie om de kou te trotseren.

Busan is een bruisende stad met 3,6 miljoen inwoners. Ons hotel bevindt zich op een perfecte plek om verschillende wijken van de stad overdag 's en avonds te verkennen en de stad heeft gezellige uitgaansgebieden, 's werelds grootste bioscoop (een prachtig gebouw), verschillende stranden verbonden met een spectaculair verlichte brug, luxe shopping malls, de enige VN begraafplaats ter wereld en een tempelcomplex net buiten de stad dat voelt als weg van de wereld.

Onze indruk van Zuid-Korea is dat er weliswaar minder grootste bezienswaardigheden zijn dan in Japan, maar dat de mensen opener zijn, er meer gelachen wordt, regels iets minder rigide gehanteerd worden en zowel transport als accommodatie beduidend goedkoper zijn. Er zijn nauwelijks toeristen (misschien ook omdat het winter is) en we ervaren een groot gevoel van vrijheid.

We hebben nog 5 dagen in dit land, welke we zullen doorbrengen op Jeju-do (een eiland ten zuiden van het vasteland). Daarna is het - te vroeg - tijd om Zuid Korea achter te laten en Taiwan te gaan verkennen.

• 02 Januari 2015 - 15:45

Piet En Joke:

Een heel fijn 2015 gewenst!
    Hopelijk met veel mooie reisverhalen.

• 02 Januari 2015 - 16:05

Jan:

Geniet nog een aantal dagen van de vriendelijke mensen en de rustige omgeving. Hoop dat Taiwan iets warmer is

• 03 Januari 2015 - 06:55

Riet Ruckert:

Wat leuk dat jullie nu zulke vriendelijke vrolijke mensen ontmoeten en neem de vreemde karakters maar voor lief,Een heel gelukkig 2015 gewenst!

• 05 Januari 2015 - 23:02

Arjette:

Gelukkig nieuwjaar! Hier is genoeg vuurwerk de lucht in gegaan. Leuk om je verhaal weer te lezen. Nog veel plezier in Zuid-Korea en geniet ze in Taiwan!

• 09 Januari 2015 - 16:52

Klaus:

Hello,

I would like to get in contact with you guys about your journey to women.
    It looks like we had the same guide - Kipenus.

Could you kindly get in touch with me vie email, or leave a message here?*Many thanks
    klaus, vienna Austria

• 09 Januari 2015 - 16:54

Klaus :

this auto correct function drives me crazy...
    I am interested in your journey to wamena!! Papua....

thankx
    :-)