Zuidoost met een vleugje West - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van RB - WaarBenJij.nu Zuidoost met een vleugje West - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van RB - WaarBenJij.nu

Zuidoost met een vleugje West

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

10 Mei 2008 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vanuit Singapore nemen we de bus naar de grens, waar we moeiteloos onze Maleisiestempel krijgen en vervolgens doorreizen naar Melaka. Daar nemen we onze intrek in een prachtige hostel midden in Chinatown.

Onze kamer met airconditioning geeft ons een welkome break van de hitte en we slapen drie nachten ge-wel-dig.

De ultieme warmte is nog steeds niet te verdragen, dus we vullen onze dagen met reeksen van korte activiteiten. Tussendoor vluchten we steeds ruimtes met airconditioning in, om weer wat af te koelen en bij te komen.

Melakka is een stad waar Nederlandse koloniale historie mixt met verschillende Aziatische culturen.
In Chinatown vind je zomaar een moskee, een Hindoetempel, een Chinees paviljoen en een tattoe-artiest in één blok. En alles gaat vreedzaam samen.

Terwijl links een dame in een sari loopt, zie je aan de andere kant van de straat een vrouw in Djellaba en achter haar loopt een Chinees meisje in een iniminierok die weinig te fantaseren overlaat.

Terwijl er op de ene hoek wild op los wordt gekaraoked, schalt één straat verderop het avondgebed vanuit de moskee.

Maleisie is Zuidoost met een snufje west.
Je bent er echt in Azie, maar als je goed zoekt kun je er in principe alles vinden wat je westerse hartje begeert.

Terwijl de Big Mac en de halalburger er wild op los concurreren, doen wij ons best ons voorzichtig te verdiepen in de Aziatische keuken.
Onze eerste ervaringen met echt gekruid eten zijn redelijk hilarisch. Een loopneus, tranende ogen, iets wat voelt als 'Pamela Anderson lippen' en een brandende keel. Maar erg lekker en bizar goedkoop.

Sinds gisteren verblijven we in Kuala Lumpur. Al even multiculti, maar dit keer ook nog eens serieus metropolisch.
De hitte went niet. Qua ritme komen we niet verder dan: een stukje wandelen en dan een shoppingmall in vluchten voor een vers sapje en verkoeling.
We zijn blij het stadsleven morgen achter ons te kunnen laten om naar Borneo te vliegen!
Ongetwijfeld niet minder heet, maar wel veel meer ons ding, want: NATUUR!
Mijn missie wordt om er neusapen te spotten, die daar nogal vaak waargenomen schijnen te worden.
Verhalen volgen natuurlijk bij terugkomst!

Terug in Kuala Lumpur moeten we aan het werk. We hebben veel te regelen, aangezien we ons reisplan drastisch hebben veranderd.

Als je een jaar reist, kun je nooit op elke plek op HET ideale moment zijn. Onze timing voor Zuidoost Azie is echter een stuk beroerder dan we zelf hadden verwacht. De moessonperiode schijnt in Laos, Cambodja en Vietnam veel problemen met zich mee te brengen. Als in: overstromingen, orkanen, tyfonen, onbegaanbare wegen, een nog onaangenamere luchtvochtigheid dan hier en risico's voor onze veiligheid. Vanuit verschillende hoeken is ons afgeraden ons plan door te zetten.
Los van deze adviezen zien we het zelf ook niet zitten om reizen tot 'ultiem afzien' te laten veworden, want zo is het ons inziens niet bedoeld!
Om die reden zijn we overgestapt op plan B. 11 juni vliegen we naar Indonesie om daar zo'n anderhalve maand te gaan reizen. Het ticket is geboekt, nu alleen nog extra antimalariamedicijnen en een visum regelen!

Voor nu veel liefs en na Borneo meer bericht.

PS:
- Geniet van het heerlijke weer in Nederland! Wat heerlijk dat het eindelijk zomer is en het is er vast niet zo klam als hier..
- Nina & Silvester: toi toi toi! Geniet van het avontuur en houd ons op de hoogte!
- Bianc, veel plezier in Otterlo! Zomer in eigen land is met dit weer absoluut geen straf!

• 10 Mei 2008 - 08:27

Ome Joop & Tante The:

H I mensen
    een beetje stikky zo noemen wij het hier
    je raakt er wel aan gewent hoor, als je maarlang genoeg er bent, die mensen daar kunnen er ook tegen, ze hebben geen keus natuurlijk, maar als je goed kijk hebben ze nog veel kleren aan ook, hier zou je alles uit gooien, veel plezier he,
    leuk van je te horen ome Joop & tante Thea bye bye

• 10 Mei 2008 - 08:34

Gerda Hoogendam- Van:

Goedemorgen Auke en Ramona! Het is nu 10 mei, 10.20 uur.
    In Nederland heeft de warmte ook het niveau bereikt waarop je / ik maar maximaal 10 minuten in de zon kan zitten, hier is het vast en zeker minder klam en als je fietst heb je er een (soms stevig) windje bij, wat lekker afkoelt. We genieten van het weer tot in de late avond, want het blijft aangenaam. Vandaag vieren we de verjaardag van Renee vast in de tuin, dus iets luchtigs aan en smeren maar!
    Over tyfonen: in Birma is een behoorlijke tyfoon langs geweest: verwoestingen en zeer veel doden en ontheemden. Rijstvelden en huizen / dorpen zijn venietigd. De hulp is moeilijk te geven, hulpgoederen worden door het leger en de overheid gebruikt en te weinig ingezet om de bevolking te helpen. Dat wordt een ramp! Het is verstandig om het reisschema aan te passen, Borneo en vooral Indonesie lijken mij geweldige landen! Zowel qua natuur als qua cultuur. Ik hoop dat je de apen ziet en op de foto kan zetten! Succes met regelen en ik kijk uit naar jullie volgende verslag!
    Liefs, Gerda

• 10 Mei 2008 - 08:36

Nina:

klinkt weer fantastisch allemaal, leuk al die verschillende culturen door elkaar!!!

Had gisteren mn afscheidsfeestje, de eerste traantjes zijn gevallen, sniksnik, morgen nog meer, dan is het echte afscheidsfeestje,...blhhhh!! maar komt goed!!

ciaoo belli,...uiteraard hou ik ook jullie op de hoogte!!

• 10 Mei 2008 - 09:49

Tessa:

Hey Ramona,
    Jeetje meid, dat is niet niks daar in Azie.. beter plan voor jullie om de reis om te zetten en in een betere periode terug te gaan om alles te gaan zien!
    Wel erg leuk om te lezen wat jullie daar in Maleisie uitspoken aangezien wij volgend jaar van plan zijn om te gaan.. Voor die tijd moeten we maar eens babbelen want jullie hebben dan vast fantastische tips!
    Meid, geniet van alles wat jullie doen, doe rustig aan met de hitte en we kijken uit naar jullie nieuwe berichtje!

Dikke kus uit het zonnige hollanda!
    Heerlijk!!!

• 10 Mei 2008 - 11:25

Ruud En Anja:

Hoi Ramona en Auke,
    Wij zijn woensdag terug gekomen uit Vietnam. Het was wel zeer warm, maar toch een goede tijd voor ons om te reizen met weinig regen en een rustige periode kwa toeristen.
    De regentijd is wel wat vroeger aangebroken. Meestal begint dit pas eind mei/juni in het Zuiden (Saigon).
    Wij hebben een fantastische vakantie gehad. Vietnam is echt een prachtig land. Als backpacker kan ik me voorstellen dat deze periode veel te warm is. Daarnaast vond onze gids Vietnam geen aanrader voor backpackers. Reizen per bus is niet gemakkelijk en daarnaast ook niet geheel veilig. Hij (een Belg) is getrouwd met een Cambodjaanse en woont daar ook. Hebben net nog een mailtje van hem ontvangen.
    Jullie zitten nu in Maleisie. In Melaka (Malakka)zijn wij ook geweest. Jullie hebben daar vast ook de molen gezien en het Stadthuys.Borneo is ook erg mooi. Wij hebben de neusapen daar ook gezien 'Orang Belanda'(vernoemd naar de Nederlanders. Toen wij in Melakka waren was er een vochtigheidsgraad van 98%!Maleisie/Borneo is een prachtig land met prachtige natuur. Hopelijk zie je ook de Orang Oetans nog. Echt heel bijzonder.
    Indonesie is natuurlijk ook een prima keus al denk ik wel dat het daar ook erg warm is maar misschien iets minder vochtig.
    Wij zijn benieuwd naar jullie verhalen over Borneo en wensen jullie weer veel reisgenot in Indonesie.
    Lieve groetjes Ruud en Anja

• 11 Mei 2008 - 13:11

Tjeerd:

Hoi Auke en Ramona,
    Het achterland en bergen in Maleisie zijn ook erg mooi hoor en door Thailand reizen kan ook in deze tijd wel. Gevaar van orkanen, tyfonen zijn eigenlijk alleen in de kuststreken, naar binnenland doven die gauw uit (behalve de bijbehorende regen). Blijft wel de regen in de moessontijd, deze valt niet te ontlopen. Succes met de afwegingen.
    Groet, Tjeerd

• 11 Mei 2008 - 15:37

Sander Brinkhuis:

Hey jullie!

Zijn die pamela anderson lippen blijvend? Goed te lezen dat jullie zoveel ondernemen, ontzettend leuk om dit mee te maken!

Hier in Nerderland is het iid ook geen straf, vandaag lekker liggen aanbranden aan het Henschotenmeer.:-)

Heel veel plezier met julie megatrip! En moet zeggen dat jullie verhalen leuk zijn om te lezen!

grt
    Sander en Jasmijn. Die tegenwoordig ook haar achternaam kan zeggen!

• 15 Mei 2008 - 19:24

Lida:

Ha, ik denk dat ik voor deze ronde de hekkesluitster ben! 't Was een paar dagen erg druk maar ik wil toch wel reageren op jullie gewijzigde plannen: beter iets doen waar jullie van harte achter staan en er later met veel plezier op terug kunnen kijken dan zeggen das zonde hadden we niet moeten doen. Ik ben benieuwd wat jullie van Indonesie zullen vinden. Eerst de jungletocht die ongetwijfeld schitterend zal zijn. Jaja, we kijken er vol verlangen en nieuwsgierig naar uit want alleen de naam al: "jungeltocht" heeft iets Indiana Jones-achtig, maar dat zal denk ik, exclusief de flitsende avonturen zijn... toch?! In ieder geval groetjes vanuit het wat afkoelende Delft.

• 17 Mei 2008 - 11:35

Riet Ruckert:

Een late reactie van mij.Wij hadden een trouwerij van en Libanese bruid en een Arubaanse bruidegom en vonden het een hele ervaring om zo'n feest mee te maken, maar vergeleken met jullie belevenissen is dit niets.Geweldig om te lkezen!!!Ik hoop at deze reactie overkomt, want bij de vorige heb ik iets fout gedaan. Veel plezeier en succes bij jullie verderereis! Riet

• 17 Mei 2008 - 21:27

Heleen:

Ha Auke & Ramona,

Heerlijk om al jullie reisverhalen weer te lezen! Inmiddels regent het hier en ik vind het maar koud, dus probeer toch maar een beetje te genieten van de warmte :)
    Alvast veel plezier op Borneo, ik heb zo vaak gehoord hoe mooi het daar moet zijn, dat ik zeker weer dat jullie gaan genieten!

Liefs,
    Heleen