Eerste Liefde - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van RB - WaarBenJij.nu Eerste Liefde - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van RB - WaarBenJij.nu

Eerste Liefde

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

21 Oktober 2008 | Nieuw Zeeland, Auckland

In Melbourne genieten we nog een dagje van prachtig weer en familiegezelschap. Ralph neemt ons mee uit lunchen, echt uit lunchen, bij een geweldig Italiaans restaurantje waar hij al eerder heeft gegeten. Het eten is heerlijk en - het kan ons onmogelijk ontgaan - de serveerster heeft een oogje op broerlief. Ze komt ons zo vaak water bijschenken, dat we uiteindelijk met klotsbuiken rondlopen en het thema van ons stadsbezoek vooral 'zoek de toiletten' is.

Onze laatste avond in Melbourne brengen we door in de Spiegeltent. Een oude concerttent, die ooit door een Australier in een Hollandse boerenschuur gevonden is. De tent bestaat uit spiegelende wanden, die - als je er binnen bent - een bijzonder sfeervol effect opleveren.
We bezoeken een optreden van 'the night sky', een theater achtig ensemble. De band (contrabas, accordeon, drum, gitaar en zangere met klassiek geschoolde stem) brengt op lichtvoetige wijze een 'ode aan de diva's. Als we dat hadden gelezen waren we er waarschijnlijk niet heen gegaan, maar er eenmaal zittende genieten we van een bijzonder leuk optreden. Een goede afsluiting van een goede tijd in Melbourne.
Absoluut een stad om ooit terug te komen!

Als we Melbourne verlaten, dan is dat met tegenzin. We nemen weer voor ruim 4 maanden afscheid van Ralph en laten onze Australische vrienden weer achter, wat jammer is en ons ook weer doet beseffen dat we onze vrienden en familie thuis behoorlijk missen.
Ook nemen we langzaam maar zeker afscheid van Australie.
Onze tijd in dit land was veel te kort en is voorbij gevlogen, maar eenmaal accepterende dat we afscheid zullen gaan nemen, zijn we in ons hoofd inmiddels klaar voor vertrek.

De laatste dagen voelen dan ook meer als tijd overbruggen, dan als vakantie vieren.
Hoewel.. wandelen en kamperen in Wilsons Promontory is nog wel even erg mooi. En de wombats die we er kunnen bewonderen zijn de laatste in onze reeks buideldieren-die-we-in-Australie-echt-moeten-zien.

Via de zuidkust rijden we richting Sydney. Een mooie roadtrip met leuke stadjes en prachtige uitzichten.
Terug in de stad leveren we de auto weer in en tellen we de uren af tot onze vlucht naar Nieuw Zeeland.

Terug naar onze eerste reisliefde!
Op de luchthaven van Auckland bevinden we ons op vertrouwd terrein en Nieuw Zeeland is direct weer zoals we ons herinneren. Veranderlijk weer, zuurstofrijke lucht en een relaxte sfeer.
We raken met wat leuke mensen aan de praat en zitten klappertandend met een biertje buiten te genieten van een gezellige avond. Ook pakken we gelijk de koe bij de horens en bellen we naar aanleiding van een advertentie van iemand die een auto te koop aanbiedt.

We willen in Auckland een auto kopen die betrouwbaar en betaalbaar is en dit proces moet ons vooral niet teveel tijd kosten, want dat vinden we zonde.
De man die met de auto voor komt rijden, blijkt een bemiddelaar voor de dame die de auto 11 jaar lang in haar bezit heeft gehad te zijn.
De Ford Mondeo Stationwagen (automaat, 1997 voor wie geinteresseerd is) is ruim genoeg om veel spullen en eventueel lifters in mee te nemen en we kunnen er zo nodig zelfs in slapen.
De vraagprijs is dermate laag dat mensen om ons heen hun wenkbrouwen optrekken en vragen of de auto niet 'per ongeluk' gestolen is.
Natuurlijk nemen we geen risico, dus na een uitgebreide testrit (waarbij we alle tips uitvoeren die Peter ons eerder thuis heeft meegegeven) laten we behalve de mechanische check die gistereren is uitgevoerd (de auto is zojuist weer voor een half jaar APK gekeurd) door de AA (de Nieuw Zeelandse ANWB) een print van de geschiedenis van de auto uitdraaien. Er blijkt geen vuiltje aan de lucht, en voor minder dan 1000 euro zijn wij de trotse nieuwe eigenaren van onze eerste eigen auto OOIT!
De overdracht en verzekeringszaken zijn in een mum van tijd geregeld, dus we zijn helemaal klaar om het land te gaan verkennen.

De komende dagen zullen we gaan genieten van de vrijheid die onze nieuwe aanwinst ons biedt. Op 28 oktober vliegen we naar Nieuw Caledonie om daar nog even 3 weken van tropische warmte te genieten. Daarna resten er nog ruim 3 maanden in Nieuw Zeeland. Hoewel we tijdens eerdere bezoeken al behoorlijk wat van het land gezien hebben, resten er nog heel, heel veel wensen en maken we ons borst nat om nog een een tijdje actief aan de wandel te gaan!

Voor nu veel liefs en tot later!
Ramona en Auke

PS:
In Nieuw Caledonie zullen we waarschijnlijk nauwelijks internettoegang hebben. Als het een tijdje stil blijft: wij maken het ongetwijfeld goed en updates volgen wanneer mogelijk!

• 21 Oktober 2008 - 06:04

Nina:

Er vanuit gaande dat de foto in Melbourne zegt "life is too important to be taken seriously" hoop ik dan ook dat dat jullie motto is, net als de mijne. Hoewel ik vanuit het eerste stukje van dit verhaal begreep dat jullie alleen maar water drinken. Mmm, niet seriously enough, zou ik zeggen. Maak er wat moois van daar!!

Ciaooo Nina
    ps. nog twee Europese nachtjes slapen!

• 21 Oktober 2008 - 06:07

Nina:

nu zie ik pas dat de tekst goed gegokt was. In eerste instantie kreeg ik de foto maar half door. Have fun!!!!

• 21 Oktober 2008 - 06:40

Riet Ruckert:

Wat een goed gevoel moet het zijn om weer bij jullie eeerste liefde terug te zijn. En dan in jullie eigen auto!!!!
    Dat geeft een grote vrijheid.
    Ramona, zo ver van huis, wil ik je ook feliciteren met je verjaardag. Maken jullie er een mooi fesstje van!!
    Ik denk dat je nog nooit zo'n aparte verjaardag hebt gevierd. Geniet ervan, voor beiden liefs van Riet

• 21 Oktober 2008 - 08:56

Jolien:

Jaa!! Gevonden, de wombat! Wat een schattig beestje om te zien. Waarschijnlijk alleen om te zien, want zo warm en knuffelig als ie eruit ziet, zal die in het echt wel niet zijn...
    Goed om te horen dat jullie Australie met goed gevoel achter je hebben kunnen laten. En NZ, tja, ik wou dat ik er al was... vandaag is het weer zo'n gurige donkere dag waarop ik veeeel briefjes e.d. moet typen waar ik héél veel zin in heb, not :-( Jullie mailtje is daarom een fijne afwisseling en een goed begin van de dag: om in NZ ook leuke dingen te doen, moet ik nu wel werken, dus.. ik ga toch maar even proberen op te starten.
    liefs Jolien

• 21 Oktober 2008 - 10:16

Marina Van Dijk:

Wilsons proms schitterend!Ramona ontving je kaart women's country-northern territory.Lief van je! Ben Bruce Chatwin 'the songlines weer aan het lezen. Wat een gouden reis maken jullie. pakt niemand je meer af..hier dochter terug uit Cambodja Vanuatu, zoon vertrekt naar Perth surfen en dan hawai -stage, andere zoon naar Chili stage. So much to wee learn experience. Verheug me nu al op koffie in R dam en jouw verhaal. liefs Marina (de wereldreis in R'dam houdt ook nooit op...)

• 21 Oktober 2008 - 12:14

Karin En Jaap:

Hoi Ramona misschien bereikt dit berichtje je nog voor Niuew-Caladonie:
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!

• 21 Oktober 2008 - 12:21

Gerda:

Lieve Auke en Ramona,

Ramona, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Gaan jullie iets doen aan je verjaardag?
    Wat een leuke dieren zijn die Wombats! Hebben jullie nu alle bijzondere dieren van Australie gezien? Jullie vinden dat je voor Australie tijd te kort had: misschien toch wat veel gepland? Je kan het reisplan toch bijstellen of zitten er al afspraken in het plan die niet omgegooid kunnen worden? Of is gewoon afscheid nemen lastig en wil je eigenlijk wel door naar het volgende plan?
    Even lekker kamperen in zo'n mooi gebied: dat is zeker echt vakantie! Maar als het andere avontuur trekt, moet je oppassen dat je daar niet onrustig van wordt, je voorbereiden ok! Wel blijven genieten van de dag van vandaag: de mooie dingen die deze dag geeft! Daar zijn jullie tenslotte voor weggegaan: om iedere dag een avontuur te beleven en / of mooie dingen te zien. Nu Nieuw Zeeland: gaan jullie nog naar de set van The Lord of the rings? Of zijn jullie daar de volgende keer al geweest? Blijven jullie nu de komende maanden in Nieuw Zeeland?
    Hier is het herfstvakantie en echt herfst: soms kunnen we buiten zitten met een dik vest aan, vaker moet de paraplu mee naar buiten. Afgelopen zondag heb ik lekker ge-herfst-wandeld met Klara en Kris, die kleine van Klara kan echt al behoorlijke einden lopen: we deden een wandeling vanaf Bussum Zuid van 13 kilometer, hij heeft het grootste deel zelf gelopen, daarnaast een uur op Klara's arm geslapen en regelmatig even meegelift op haar rug. Omdat hij korte beentjes heeft, is het voor ons minstens zo vermoeiend, maar hij is zo enthousiast, dat je er blij van wordt: bij iedere eikel, kastanje of paddenstoel, riep hij: Ja!! Een eiekl / paddenstoel / kastanje!en we zagen veel paddenstoelen, vooral veel vliegenzwammen, wat een bijzondere ervaring is! Morgen naar de Papaver om een kinderactiviteit te doen, Iris gaat mee want die moet 40 uur volmaken met een nul-urencontract: ze moet activiteiten buiten school doen die bij elkaar zeker 40 uur in beslag nemen en zich hierbij een leerdoel stellen, waarbij ze antwoord moet vinden tijdens of na de activiteit.
    Geniet lekker van jullie autootje en van Nieuw Zeeland en we spreken elkaar weer!

Knuffel van Gerda

• 21 Oktober 2008 - 15:36

Hans:

Beste Auke en Ramona we hebben jullie belevenissen weer gelezen met zo,n preciese omschrijving is het net of we er zelf bij zijn.Van harte gefeliciteerd met je verjaardag maak er een gezellige dag van.Heel veel liefs van Hans en Thea Patrick en Sharon.

• 21 Oktober 2008 - 15:48

Kim:

Wow, dat blijft gewoon allemaal gaaf. Heerlijk zeg... blijf genieten!!

Groetjes Kim