Porto - Pracht zonder Praal + Plannen Reis - Reisverslag uit Porto, Portugal van RB - WaarBenJij.nu Porto - Pracht zonder Praal + Plannen Reis - Reisverslag uit Porto, Portugal van RB - WaarBenJij.nu

Porto - Pracht zonder Praal + Plannen Reis

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

25 April 2011 | Portugal, Porto

Vorig jaar werd ik betoverd door Lissabon. Sindsdien heeft de wens om terug te gaan naar Portugal me niet los gelaten. Om die reden heb ik op 1 januari als goede start van het nieuwe jaar met een paar keer klikken (impulsiviteit en moderne media, gevaarlijke combinatie) een ticket naar Porto aangeschaft.

Even een paar dagen alleen in een onbekende stad.
Na te hebben geflirt met Lissabon, wist ik al direct bij aankomst te zullen gaan houden van Porto.
Een 270.000 inwoners tellende stad met nog relatief weinig toeristen, geen pretenties en vooral heel veel mooie vervallen straatjes. Midden door de stad de rivier de Douro, een aantal mooi onderhouden straatjes voor wie ervan houdt, maar vooral heel veel prachtig verval.
Authentiek, een beetje een brochurewoord, maar wel toepasselijk. Weinig rijkdom, mensen van alledag, met bezigheden van alledag. De charme spat ervan af, een oneindige variatie aan half vervallen gevels, met een lichtval die per uur verandert en de stad steeds weer op een andere manier belicht.
Ik struin door de straatjes in een stad die zo ultiem vriendelijk is dat je je als vrouw alleen prima overal kunt begeven. Ik loop zonder kaart, volg mensen om te kijken waar ze heen gaan, doe een uur over het afleggen van 500 meter omdat ik zoveel mooie oude plekjes zie om foto’s van te maken en probeer de weg kwijt te raken zonder het gevoel te hebben echt te kunnen verdwalen.
Er zijn mogelijkheden om dagtripjes te maken vanuit de stad, maar ik word zo blij van de oude wijken dat ik het gevoel heb dat ik tijd te kort kom. Ik wandel uren aaneengesloten door de straatjes, langs de Douro, door de wijken waar de port gestookt wordt en de zware walm in de straten hangt. ’s Middags luieren in de zon op het mooie stadsstrand, eindeloos mensen kijken, wandelen langs de boulevard. Het leven in de stad voorbij zien trekken in het laatste avondlicht op een terrasje met een kop koffie. Momenten met een boek. 6 tijdloze dagen vliegen voorbij.
Rustgevend, inspirerend, een stad die mijn hart verovert en waar ik zonder enige twijfel heel snel naar terug wil keren.

Dit was gelijk ook even ‘oefenen’ met betrekking tot de plannen voor onze lange reis die eind augustus zal gaan starten. Ik heb inmiddels op mijn werk vernomen dat ik onbetaald verlof zal krijgen. Deze zekerheid maakt dat we minder geld achter de hand hoeven houden voor de periode na onze terugkomst, we dus meer reisbudget te besteden hebben en we langer weg kunnen dan in eerste instantie gepland. Zo bestrijkt ons reisplan inmiddels toch weer een jaar!

We zijn nu druk bezig invulling te geven aan de tijd die we op deze wijze min of meer cadeau hebben gekregen. Deze bonusmaanden leidden tot het idee om een paar maanden apart van elkaar te gaan reizen. Traveling Apart Together.

Reizend zijn Auke en ik op ons best, een geoliede machine, we kunnen met elkaar lezen en schrijven. Onze routines verlopen feilloos, we kunnen zonder discussiëren/bespreken simpelweg uit de voeten, zelfde ritme, zelfde tempo, zelfde wensen, perfect!
Dit maakt echter ook dat we dingen volgens vaste patronen doen en een geheel eigen draaiboek hebben.

Alleen reizen en even deze routines en al dat vertrouwd is los laten, werpt je terug op jezelf, maakt dat je open staat voor nieuwe dingen en dat je je blik weer even kunt verfrissen. Voor ons beide een verrijkende ervaring.
De invulling van onze individuele reismaanden (januari en februari) is nog niet 100% concreet. Auke heeft vergevorderde plannen om te gaan solo-fietsen door Thailand, Cambodja, Laos en Vietnam. Binnenkort is hij een week vrij zal hij gaan proef-fietsen naar de Ambassade in Brussel om daar dan direct visumzaken voor Azie te regelen.
Mijn fantasieën fladderen nog alle kanten op, van Spaans studeren in Centraal Amerika, tot meer tijd doorbrengen in betoverend Portugal, tot echt de stoute schoenen aantrekken en toch eens reizen door India. Het kan nog alle kanten op en zolang er nog niets besloten is voelt het alsof de wereld aan mijn voeten ligt.

Onze updates volgen!

Foto's Porto:

• 26 April 2011 - 06:14

Kim Mikkim:

Ik was op zoek naar een leuke stedentrip, dit klinkt wel heel goed...

Mooie verhaaltje weer!

• 26 April 2011 - 09:38

Rob:

het moet niet gekker worden solo fietsen in Azie ;-) aan durf geen gebrek bij beiden! veel plezier met de voorbereiding..

• 26 April 2011 - 15:32

Bianca:

Ramona, dan moeten we snel een afspraak maken voor we weer een jaar verder zijn.

• 05 Mei 2011 - 11:52

Jolien:

Mooie foto's weer. Heerlijk zo relaxed slenteren en geen tijd om aan te denken.