Zoeken naar woorden - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van RB - WaarBenJij.nu Zoeken naar woorden - Reisverslag uit Auschwitz, Polen van RB - WaarBenJij.nu

Zoeken naar woorden

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

18 Mei 2015 | Polen, Auschwitz

Voorafgaand aan deze reis, las ik het boek dat geschreven werd op basis van de kampaantekeningen van Witold Pilecki. Hij is een Poolse verzetsheld, die zich onder een valse identiteit vrijwillig liet oppakken om naar Auschwitz (gelegen in een oord dat oorspronkelijk de Poolse naam Oswiecim droeg) getransporteerd te worden, met als doel om binnen het kamp een geheime verzetsbeweging op te richten. Een bijkomend doel was om zo gedetailleerd mogelijke beschrijvingen van de gang van zaken binnen het kamp (waarbij hij zich er bewust op richtte om emotionele uiteenzettingen achterwege te laten of zeer beknopt te houden) naar buiten te brengen.
Het lezen van dit boek (met de titel: Witold Pikecki, volunteer beyond bravery) maakte diepe indruk op me en bracht Auschwitz voor mij al tot leven, voordat ik er een voet door de poorten had gezet.

De bus rijdt de kilometers naar het kamp door een groene glooiende omgeving, waar de lente zich in alle uitbundigheid manifesteert. Zoals ik in beschrijvingen van overlevenden heb gelezen, voelt het bizar en bijna meedogenloos hoe een locatie waar ongekende wreedheden hebben kunnen afspelen, zich bevindt in een context van bloemen die elke lente onaflatend bloeiden en vogels die ook in de oorlogsjaren melodieus bleven fluiten.
Tijdens de tour door het kamp zie ik de plaatsen, beelden en fotos die letterlijke horror-visualisaties vormen van Pileckis beschrijvingen. Het behouden gebleven kampcomplex vormt de stille getuige van deze absurde episode uit de Europese geschiedenis.

Doordat de tour extreem goed georganiseerd is en zeer respectvol is vormgegeven (niets wordt verzwegen, niets wordt uitvergroot), is het voor mij persoonlijk geen traumatiserende ervaring die me nog nachten van mijn slaap zal beroven. Wel ervaar ik het besef dat dit voor ieder die persoonlijk met deze plek te maken heeft gehad per definitie wel zo is. En dan waren er nog 1.1 miljoen mensen die de poorten binnen geloodst werden en nooit meer naar buiten kwamen.
Dit bezoek heeft - hoewel geen trauma - wel een veelheid aan gevoelens, gedachten, vragen en voornemens opgeroepen, die zich zelfs in mijn eigen hoofd moeilijk laten concretiseren bij gebrek aan woorden.
Wel ervaar ik weer even het concrete besef van de relativiteit van dagelijkse ontberingen. Vroege wekker? Druk? Grieperig? Moe? Stress? Honger? Dorst? Kou? Ik besef weer even heel concreet dat ik geen reden heb tot klagen en dat de vrijheid om poorten als deze niet alleen in, maar ook uit te stappen niet voor iedereen in de wereld vanzelfsprekend is.

Het bezoek aan Auschwitz is eigenlijk niet of nauwelijks in woorden te vatten. Het is denk ik een plek die ieder indien mogelijk ooit op zijn eigen moment en manier zou moeten ervaren.

  • 18 Mei 2015 - 23:06

    Jan:

    Ik kan het niet beter of mooier verwoorden.

  • 18 Mei 2015 - 23:30

    Joke:

    woww Ramona, heel mooi verwoord. Ilse van mij is er ook geweest en die was ook erg onder de indruk.

  • 19 Mei 2015 - 06:57

    Riet Ruckert:

    Heel indrukwekkendom jouw ervaring te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Auschwitz

Monauke on Tour

1 februari 2008 vertrokken wij om 13 maanden lang een aantal plekken van de wereld te verkennen.
Onze reis bracht ons naar Zuid-Amerika (Argentinie, Chili, Bolivia en Uruguay), Zuid-oost-Azie (Singapore, Maleisie en Indonesie) en Oceanie (Australie, Nieuw Caledonie en Nieuw Zeeland).
De nadruk lag op natuur en buitensport.
De tocht vond afwisselend ouderwets backpackend, met een camper reizend en met auto + tent plaats.

Op deze site staan berichten over onze belevenissen en de tripjes en plannen die wij sinds onze terugkomst hebben gemaakt.

Inmiddels staan wij opnieuw op het punt om voor een jaar de wereld te gaan verkennen. Dit keer beide in solo-formatie.

Auke zal op 27 augustus naar Indonesie vertrekken voor een avontuurlijke ronde over Sulawesi, de Molukken, Papoea en misschien de Solomon eilanden.
Eind december komt hij even terug in Nederland om begin januari een solo-fietstocht door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te starten.

Ramona vertrekt 30 augustus met een reisvriend op een enkel ticket naar Mexico, destination unknown. Globale doelstelling is om een ronde door Mexico te maken en daarna door Midden Amerika (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama) af te zakken naar Colombia. Geschatte terugkomst maart 2012. Wens is om daarna nog een aantal maanden richting Nepal, Bangladesh en India te vertrekken.

Verhalen volgen!

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2019

Een nieuwe fase

19 Januari 2019

In het land van de Sultan

12 Januari 2019

2019: Een vliegende start

24 November 2018

Burka's en bikini's

14 November 2018

Het leven van alledag
RB

TRAVELING BROADENS THE HORIZON!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 332728

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 30 November -0001

Monauke on Tour

Landen bezocht: