Daar gaan we! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van RB - WaarBenJij.nu Daar gaan we! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van RB - WaarBenJij.nu

Daar gaan we!

Door: Auke

Blijf op de hoogte en volg RB

30 Augustus 2011 | Indonesië, Batavia

De laatste 10 dagen tot vertrek, waren geen saaie dagen. Om te beginnen had ik Lowlands voor de boeg, waar ik mij goed geamuseerd heb. Oké het festival blonk niet uit van de grote headliners, maar het was gewoon gezellig en ik heb toch een hoop muziek gezien. Ook wat nieuwe bandjes...

De week die daarop volgde was er één van de laatste dingen regelen, tas inpakken, huis opruimen/schoonmaken, afscheid van de familie, afscheid van de vriendjes, afscheid van de poes, etc. Daar kwam op de valreep nog even een lekkage in het huis bij en een in de hectiek ontsnapte poes, wat het spannend maakte of ze nog op tijd terug zou zijn voor het geplande wegbrengmoment naar haar pleeggezin. Maar goed, alles kwam toch nog op tijd op zijn pootjes terecht. Dus van het oppasadres in Lelystad door naar de luchthaven, naar het uitzwaaicommité, bestaande uit mijn ouders, Ramona’s ouders en Ramona. Aangemoedigd door de uitzwaaiers en gesteund door een aantal relikwiën die ik de reis bij mij zal dragen (Hollandse klompen, gelukspoppetje, Boeddha, St. Cristopher en voor geval van nood de SAS survival guide) het vliegtuig ingestapt.

Van Jakarta had ik geen hooggespannen verwachtingen. De plek waar het straks echt gaat beginnen is Makassar op Sulawesi. Maar toch, soms kan zo’n stad je aangenaam verrassen, zeker als je het niet verwacht. Verrassen deed Jakarta dus niet: het is groot, ennuh vooral groot eigenlijk. Nou ja vooruit vies ook. Beide natuurlijk niet echt een verrassing als je een beetje Aziatische stad gewend bent, maar er is ook verder niets in Jakarta. Het is een eindeloze verzameling gebouwen, zonder (duidelijk) centrum, zonder park, zonder wat voor groen dan ook en zonder bezienswaardigheden. Ik had expres niet vantevoren gelezen wat Lonely Planet erover schreef, maar toen ik dat toch eens ging doen, kon ik mij daar wel aardig in vinden: je kunt er winkelen en er schijnt een (wild) uitgaansleven te zijn, maar verder? Verder omschreven ze het als een durian, de grote stinkende vrucht, wiens smaak de meesten doet walgen, maar waar sommigen niet genoeg van krijgen.

Maar gelukkig kom je ook in Jakarta aardige mensen tegen die je (soms zelfs belangeloos!) van tips willen voorzien. Zo ben ik aardig van het vliegveld naar mijn hotel geloodst en zijn mij de beginselen van het busnetwerk bijgebracht. Hier vlakbij heeft iemand in haar voortuin een keuken met daarachter een restaurantje (kale, donkere ruimte, met wat tafels en bankjes en een peertje, een spaarlamp, dat dan wel). Ze spreekt aardig Engels en komt van Sulawesi, dus heb er meteen weer wat tips opgedaan ;-)

Hoe ziet de reis er nu verder uit? Het eerste deel van de reis duurt tot vlak voor kerst en ik heb getracht het zo open mogelijk te houden, maar ontkom er toch niet aan om het e.e.a. vast te leggen. De puzzelstukjes die al vastliggen zijn:
- 31 augustus vlieg ik naar Sulawesi
- 16 december van Port Moresby (PNG) naar Sydney
- 18 december van Sydney naar Denpasar
- 23 december van Jakarta naar Amsterdam
Daarna vlieg ik 4 januari van Amsterdam naar Bangkok (met de fiets) en 21 maart van Bangkok naar Kathmandu om in Nepal 21 dagen te gaan wandelen met Rob. Als er daarna nog budget en zin over is, plak ik er wellicht nog wat aan vast.

Inmiddels is het tijd om een hapje te eten, want naast mij zit een Amerikaan luid les te geven via Skype. Dat is helaas slechts het begin, want vanwege het tijdsverschil gaat dat door tot halverwege de nacht. De eerste nacht had ik daar geen last van, want door het chronisch slaaptekort van de laatste anderhalve week kon ik moeiteloos 13 uur slapen (dat is echt ongehoord voor mijn doen!). Daarnaast is Idul Fitri (Suikerfeest) losgebarsten waardoor overal de moskeeën ‘afgaan’ en er vuurwerk wordt afgestoken. Ik ga dan ook een lekker hapje eten en wat meer tips ophalen over Sulawesi.

  • 30 Augustus 2011 - 14:20

    Gerard:

    Nou Auke, het is dus echt zover. Om te beginnen laat je alvast blijken óók boeiend reisverhalen te kunnen schrijven! Ik wens je heel veel succes en veel nieuwe en onuitwisbare ervaringen.

  • 30 Augustus 2011 - 16:51

    Sandra:

    Jaaaa dit worden ook mooie verhalen :) Geniet Auk!
    Liefs, San

  • 30 Augustus 2011 - 18:14

    Buuf Nr 13:

    Inderdaad, ik ben ook fan. Goed aangekomen is een goed begin. Goede reis verder en wij volgen je. Groetjes Maikel en Roos

  • 30 Augustus 2011 - 19:04

    Pa/ma :

    Auke goede reis naar Sulawesi misschien is Ujung Pandang het bezoeken waard, tot het volgende verslag, mama/papa

  • 30 Augustus 2011 - 20:25

    PaM En MaM :

    Wow! Tot nu toe zit je op een gemiddelde van 1 x per 2 dagen versturen van een reisverslag. Ga zo door! ;-)
    Goeie reis naar Sulawesi en vanaf dat moment genieten van meer rust dan in Jakarta en prachtige natuur! Lieve groetjes, Jan en Gerrie

  • 30 Augustus 2011 - 20:26

    Cees En Ellij:

    Hoi Auke,

    Wij genieten nu al van je verhaal.
    En zoals jij Jakarta beschrijft komt ons bekend voor. Je hebt een mooi reisschema zo te lezen, geniet ervan. Wij kijken alweer uit naar
    je belevenissen.

    groeten,

    Cees en Ellij brinkhuis

  • 31 Augustus 2011 - 11:07

    Tilly:

    Hey Auke,

    wat goed om nu al wat te lezen van je!
    En wat de anderen al schrijven, óók jouw verslag is direct al zo boeiend dat ik het zeker blijf volgen.
    Ik hoop dat je mooie avonturen beleeft en mooie mensen ontmoet.
    Heel veel reisplezier en wij volgen je.

    Lieve groeten van Tilly

  • 31 Augustus 2011 - 11:20

    Ramona:

    Exit Jakarta, hello Sulawesi! Inderdaad.. nu gaat het pas echt beginnen.
    Dat het eiland je maar heel veel mooie indrukken gaat opleverend!

  • 31 Augustus 2011 - 13:41

    Jolien:

    Ik ben benieuwd of je nog veel van het suikerfeest mee hebt gekregen, lijkt me wel speciaal om dat eens in een land te vieren waar overwegend moslims zijn (dat is toch op Jakarta?).
    Verder, fijne vlucht vandaag en op naar het mooi ruige Sulawesi! (of in ieder geval het lijkt mij ruig) ;-)

  • 02 September 2011 - 12:22

    Riet Ruckert:

    Hallo Auke, leuk om je verslag te lezen! Ik hoop dat je mooie avonturen beleeft en ik verheug me op je verslagen! Groeten Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Monauke on Tour

1 februari 2008 vertrokken wij om 13 maanden lang een aantal plekken van de wereld te verkennen.
Onze reis bracht ons naar Zuid-Amerika (Argentinie, Chili, Bolivia en Uruguay), Zuid-oost-Azie (Singapore, Maleisie en Indonesie) en Oceanie (Australie, Nieuw Caledonie en Nieuw Zeeland).
De nadruk lag op natuur en buitensport.
De tocht vond afwisselend ouderwets backpackend, met een camper reizend en met auto + tent plaats.

Op deze site staan berichten over onze belevenissen en de tripjes en plannen die wij sinds onze terugkomst hebben gemaakt.

Inmiddels staan wij opnieuw op het punt om voor een jaar de wereld te gaan verkennen. Dit keer beide in solo-formatie.

Auke zal op 27 augustus naar Indonesie vertrekken voor een avontuurlijke ronde over Sulawesi, de Molukken, Papoea en misschien de Solomon eilanden.
Eind december komt hij even terug in Nederland om begin januari een solo-fietstocht door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te starten.

Ramona vertrekt 30 augustus met een reisvriend op een enkel ticket naar Mexico, destination unknown. Globale doelstelling is om een ronde door Mexico te maken en daarna door Midden Amerika (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama) af te zakken naar Colombia. Geschatte terugkomst maart 2012. Wens is om daarna nog een aantal maanden richting Nepal, Bangladesh en India te vertrekken.

Verhalen volgen!

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2019

Een nieuwe fase

19 Januari 2019

In het land van de Sultan

12 Januari 2019

2019: Een vliegende start

24 November 2018

Burka's en bikini's

14 November 2018

Het leven van alledag
RB

TRAVELING BROADENS THE HORIZON!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 332914

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 30 November -0001

Monauke on Tour

Landen bezocht: