Deja-vu & deja-done - Reisverslag uit Moskou, Rusland van RB - WaarBenJij.nu Deja-vu & deja-done - Reisverslag uit Moskou, Rusland van RB - WaarBenJij.nu

Deja-vu & deja-done

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

02 Oktober 2015 | Rusland, Moskou

Mijn vakantie begint met een fijne avond bijpraten in een airport hotel met mijn vriendin Sandra. De wat trieste waarheid is dat dit de enige mogelijkheid was om elkaar te treffen, maar de resulterende hotel-kamer-situatie voelt bijna diva-achtig.

Na een nacht met weinig slaap gaat mijn wekker om 4.00u om met de airport shuttle naar Schiphol te gaan. Hoewel het boarden voor mijn vlucht met Ukraine International Airlines (een maatschappij die zo on-luxe is als ie klinkt) naar Kiev op tijd plaatsvindt, staan we nog een uur met vertraging aan de grond terwijl de verwarming op stand zinderende-dag-in-de-Sahara is afgesteld.
Ludmilla met de hoge jukbeenderen vertelt in rap Russisch waarom we vertraagd zijn. En daarna in het Engels, maar dat klinkt evenzo Russisch, dus de oorzaak wordt me niet duidelijk.
Het maakt ook allemaal niet uit, want ik had 3 uur te overbruggen tot mijn verbindende vlucht naar Moskou, waarvan er nu nog twee overblijven. Mijn reisdag wordt er niet langer of korter van, hooguit zweteriger.
Ik heb geen reden tot stress, in tegenstelling tot de groep Chinezen die in Kiev 15 minuten de tijd hebben om door een veiligheidscontrole te raken teneinde hun verbindende vlucht naar Peking te halen. Paniek, communicatieproblemen en totaal gebrek aan basaal structurerend vermogen maken dat de chaos regeert. Paspoorten, tickets, schoenen, riemen, toiletartikelen, electronica en onwaarschijnlijk veel andere spullen vliegen all over the place. Ik doe een stapje terug om de manische maar nauwelijks progressie vertonende kudde voor te laten en kijk mijn ogen uit.

Kiev airport is bekend terrein voor me en de aardappelpuree met dille nog steeds fijn comfort food.
 
Aan het eind van de middag arriveer ik op Domodedovo, waar het personeel nog altijd bijzonder goedlachs is (not). Maar dit is Rusland, dus zo 'hoort' het hier in mijn beleving ook!

Terugkomen op een eerder bezochte plek voelt doorgaans vrij relaxed: niet alles is een speurtocht en er is weinig planning en assertiviteit nodig om het beoogde doel te bereiken. Dit is mijn tweede bezoek aan Moskou en het vinden van mijn weg voelt daardoor als deja-vu & deja-done. De trein-metro-metro-wandel combinatie om bij mijn hotel te komen is bijna een routinetripje.
Ik ben inmiddels gesetteld in de fijne wijk Izmailovo na een traditioneel warme receptie in het hotel. Kortaf zijn, klanten compleet negeren of in het gunstigste geval dodelijke blikken toewerpen lijkt in dit land door een hoog percentage medewerkers in de dienstverlening tot specialiteit verheven. Ik vind het vooral heel komisch en als je zwaar overdreven glimlachend de aandacht op blijft eisen wordt men doorgaans nog chagrijniger, wat me een vreemd gevoel van vermaak oplevert.

Morgen reis ik terug naar de luchthaven om Jason te verwelkomen en samen door te vliegen naar Mineralnye Vody in de Kaukasus, waar de reis en de nieuwe indrukken dan echt gaan starten!

  • 02 Oktober 2015 - 21:15

    Jan:

    Heel veel mooie momenten in chagerijnistan. Knuffel voor Jason en uiteraard voor jou.

  • 03 Oktober 2015 - 06:39

    Riet Ruckert:

    Ik wens je ,ondanks de chagrijnige ge zichten toch een heel fijne tijd in Rusland.

  • 04 Oktober 2015 - 10:21

    Arjette:

    Niet teveel lachen Moon, wellicht werkt het toch aanstekelijk en valt de Rus van zijn chagrijnige voetstuk :). Veel plezier!! x

  • 14 Oktober 2015 - 08:56

    Marijke:

    Hee lieverd! Geniet, laat de chagrijnen de chagrijnen, er zijn ook echt leuke mensen in Rusland, ik weet het zeker. En als iemand ze kan vinden ben jij het wel, leuke mensen trekken elkaar altijd aan! Dus lach, maak plezier, geniet, het komt goed. We missen je nu al! Knuffel van Marijke die je gaat volgen hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Monauke on Tour

1 februari 2008 vertrokken wij om 13 maanden lang een aantal plekken van de wereld te verkennen.
Onze reis bracht ons naar Zuid-Amerika (Argentinie, Chili, Bolivia en Uruguay), Zuid-oost-Azie (Singapore, Maleisie en Indonesie) en Oceanie (Australie, Nieuw Caledonie en Nieuw Zeeland).
De nadruk lag op natuur en buitensport.
De tocht vond afwisselend ouderwets backpackend, met een camper reizend en met auto + tent plaats.

Op deze site staan berichten over onze belevenissen en de tripjes en plannen die wij sinds onze terugkomst hebben gemaakt.

Inmiddels staan wij opnieuw op het punt om voor een jaar de wereld te gaan verkennen. Dit keer beide in solo-formatie.

Auke zal op 27 augustus naar Indonesie vertrekken voor een avontuurlijke ronde over Sulawesi, de Molukken, Papoea en misschien de Solomon eilanden.
Eind december komt hij even terug in Nederland om begin januari een solo-fietstocht door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te starten.

Ramona vertrekt 30 augustus met een reisvriend op een enkel ticket naar Mexico, destination unknown. Globale doelstelling is om een ronde door Mexico te maken en daarna door Midden Amerika (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama) af te zakken naar Colombia. Geschatte terugkomst maart 2012. Wens is om daarna nog een aantal maanden richting Nepal, Bangladesh en India te vertrekken.

Verhalen volgen!

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2019

Een nieuwe fase

19 Januari 2019

In het land van de Sultan

12 Januari 2019

2019: Een vliegende start

24 November 2018

Burka's en bikini's

14 November 2018

Het leven van alledag
RB

TRAVELING BROADENS THE HORIZON!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 332974

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 30 November -0001

Monauke on Tour

Landen bezocht: