Sleeping Beauties - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van RB - WaarBenJij.nu Sleeping Beauties - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van RB - WaarBenJij.nu

Sleeping Beauties

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

31 Oktober 2015 | Litouwen, Vilnius

Mijn verjaardag begint onmenselijk vroeg. We staan om 2.30u op om met een tussenstop in Moskou naar Tallinn te vliegen. Als we vroeg in de middag landen, regent het en de wereld oogt grauw.
Onze eerste indrukken van Tallinn zijn - waarschijnlijk door een combinatie van vermoeidheid en het druilerige weer - een beetje neerslachtig.
Onze accommodatie is (na veelal erg fijne plekken in Rusland) bedompt en claustrofobisch, we zien (na in de afgelopen weken buiten Moskou letterlijk geen enkele andere toerist te hebben gezien of gehoord) overal Engels sprekende toeristen en na alle spectaculaire indrukken in Rusland voelt Tallinn als weinig inspirerend en (na veel waar voor ons geld in Rusland met de roebel in crisis) pijnlijk west-Europees geprijsd.

Hoewel we de charme van onze huidige plek nog niet echt zien, weten we dat een nacht goed slapen en iets meer geluk met het weer een groot verschil kunnen maken.

We huren een auto voor een Baltic road trip en touren in ruim een week door Estland, Letland en Litouwen. De Baltische staten zijn in deze jaargetijde een soort van sleeping beauties: drie dunbevolkte, dicht beboste landen, die geen grootse bezienswaardigheden herbergen, maar wel veel rust, ruimte, natuur, herfstpracht, de heerlijke geur van naaldbomen en een geheel eigen charme die vooral schuilt in details.

De bomen beginnen inmiddels echt hun bladeren te verliezen, het toeristen seizoen is voorbij en buiten de hoofdsteden zijn wij vaak de enige gasten in de hotels. We genieten dagelijks van een uitgebreid ontbijtbuffet, waarbij naast alle gangbare items warme tarwepap en zure haring de Baltische toevoegingen aan het toch al uitgebreide aanbod vormen.

Met onze van verwarmde zittingen voorziene huurauto leggen we flinke afstanden af en lukt het ons om een goede indruk te vormen van alle drie de landen. Hoogtepunten vormen het uber natuurlijke schiereiland Sareema in Estland, waar we onder het schijnsel van een volle maan boven de naaldbossen en de dorpjes in een sinterklaasverhaal lijken rond te rijden, de wat ruige kuststad Liepaja in Letland en het bizarre Pelgrimsoord 'Hill of Crosses' in Litouwen.

Na een laatste stop in Vilnius wordt het tijd om - met een voldaan gevoel - huiswaarts te keren.

• 01 November 2015 - 08:50

MaM:

Jij presteert het om op een half A4-tje te verwoorden wat jullie indrukken zijn van Estland, Letland en Litouwen.Alles staat erin om ons het gevoel te geven dat we over jullie schouders mochten meekijken en meebeleven! Prachtig verwoord Ramona!