Schuitje varen Lake Bohinj - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van RB - WaarBenJij.nu Schuitje varen Lake Bohinj - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van RB - WaarBenJij.nu

Schuitje varen Lake Bohinj

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

14 Juni 2007 | Slovenië, Ljubljana

Voor het schokkende bedrag van 1,38 euro per persooon, reizen we met een stokoud treintje van Bled naar Bohinj, om daar in te checken in een voor ons doen behoorlijk luxe appartement met eigen douche, toilet en keuken.
Na drie dagen vrij minimalistisch kamperen is het wel lekker om wat uitgebreider te kunnen koken en in een groot bed te liggen.

We kunnen niet stil zitten, dus huren een fiets om de omgeving te verkennen. Wederom steile klimmen door prachtige dorpjes, een authentiek landelijke omgeving (alles wordt nog handmatig gedaan) en een continue indrukwekkende achtergrond van in wolken gehulde bergtoppen.

We winnen informatie in het bij het toeristenbureau en besluiten een vierdaagse wandeltocht in Triglav National Park te gaan maken. We zullen het park doorsteken en op die manier lopend onze weg vervolgen naar de volgende bestemming op ons lijstje: Bovec, in Soca Valley.

Ik was er eigenlijk voorstander van om een deel van onze spullen achter te laten en dan een rondwandeling van een paar dagen te maken, waarbij we zouden terugkomen op onze plek van vertrek om de spullen weer op te halen. Auke is echter wat avontuurlijker ingesteld en hij is ervan overtuigd dat ik heus die 1000m op een dag wel omhoog kom met 20 kilo op mijn rug. Ik heb besloten het maar te gaan proberen en hoewel ik er ergens als een berg tegenop zie ;) vind ik het ook wel weer een stoere uitdaging en een goede proef op de som voor de avonturen die we voor volgend jaar in de planning hebben. Daarbij is Auke morgen jarig, dus vind ik dat hij om die reden ons plan van aanpak mag bepalen.

Vanmorgen zijn we eerst gaan bootje varen op het meer. We huren een tweepersoons kano en peddelen als ware krijgers weg, op jacht naar een lekker stukje strand.
Het kost ons moeite om onszelf eens geen uitdaging te stellen. In eerste instantie willen we de hele lengte van het meer over varen (zo'n 4 km) en dan weer terug, maar we besluiten dat die afstand te groot is.
Gelukkig dit keer eens geen doldwaze capriolen.. want na op een strandje aangemeerd te zijn en weer terug te willen peddelen, blijken we een straffe wind en fikse golfslag tegen te hebben. Het kost ons nog moeite genoeg om zonder uitputtingsverschijnselen en onvrijwillige eskimonteren weer aan wal te komen..
Al met al wel een heerlijk tochtje op het superrustige meer. Een knalblauwe hemel (die ongetwijfeld zoals elke dag in de middag gaat betrekken) en hoge temperaturen, maken er een ultiem zomerse ervaring van.

De middag is gericht op boodschappen doen en voorbereiden van de tocht. Lopend naar het dorp (zo'n 3km afstand van ons appartement) worden we vergezeld door de topzware vrouwtjeslabrador van ons appartement. We kunnen haar niet afschudden en zijn bang dat ze uiteindelijk zal verdwalen of een hartinfarct zal krijgen van de inspanning waar ze volgens mij niet aan gewend is, dus besluiten haar eerst maar terug naar huis te dirigeren. We laten haar daar achter en sluipen ongemerkt weg om onze weg naar het dorp te hervatten. Zojuist hebben we in de supermarkt voor vier dagen boodschappen gedaan en dan maar eens puzzelen en meten hoe het allemaal in onze toch al te volle tassen gaat passen.

We gaan onze tocht morgen vroeg beginnen in de hoop voor de ergste hitte de zware klim achter de rug te hebben. Op het programma staan een grote waterval, heel veel meren en naar men zegt prachtige valleien.. en natuurlijk lange middagen en avonden niksen in hopelijk gezellige berghutten. Verhalen volgen!

• 14 Juni 2007 - 14:56

Nina:

wowwww, dit klinkt echt fantastisch...ik hoop nog veel mooie verhalen te lezen na de klimtocht. Genietttt!!! groeten, Nina.....oooo Auke...alvast gefeli!!! xx

• 14 Juni 2007 - 19:09

Peks:

Voor morgen een hele leuke verjaardag gewenst!

• 16 Juni 2007 - 18:30

Jan En Gerrie:

Hallo lieverds,
    Dank zij mail, sms en - heel af en toe - een telefoontje blijven we optimaal op de hoogte van jullie belevenissen. Natuurlijk kunnen we bijna niet wachten of de verhalen uitgebreid te horen! Maar we gunnen jullie van harte eerst nog een weekje lekker genieten!
    Heel veel liefs van pa en ma