Solo maar nooit alleen - Reisverslag uit Krakau, Polen van RB - WaarBenJij.nu Solo maar nooit alleen - Reisverslag uit Krakau, Polen van RB - WaarBenJij.nu

Solo maar nooit alleen

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

16 Mei 2015 | Polen, Krakau

Voor het eerst in lange tijd ben ik weer eens solo op avontuur. Ik kan 12 dagen lang compromisloos mijn eigen plan trekken. Mijn parttime lover wenst me vanuit Engeland nog liefdevol een goede reis toe met de warme woorden "for fucks sake, stay safe".
Na 12 maanden non-stop assertiviteitstraining in Latijns Amerika (inmiddels alweer ruim 3 jaar geleden) heb ik echter voldoende vertrouwen in mijn zelfredzaamheid.

Na een overprikkelende Ryanair vlucht doorzie ik aangekomen op de door verbouwing rommelige luchthaven van Krakow tijdig een minibus-scam en lukt het me om niet in 7 poolse sloten tegelijk te lopen, in mijn gang direct maar een verloren ogende reiziger in mijn kielzog voerend om hem voor een onwaarschijnlijk snelle scheiding van zijn zloties te behoeden.

Een reguliere bus brengt mensen voor 1 euro van de luchthaven naar het centrale trein/busstation, vanwaar het te voet 20 minuten makkelijk navigeren is naar mijn accommodatie, alwaar ik me voor 3 nachten vestig.

Na een nacht van diepe slaap, word ik al vroeg wakker van het daglicht dat naar binnen schijnt. Tijdens een rustig ontbijt met een stevige bak koffie regel ik wat zaken voor de komende week en trek ik mijn plan voor de dag. Dit plan behelst dat er geen plan is. Te voet op pad naar waar het toeval me brengt. Ik verken zowel overdag als 's avonds (want lucky me, het blijkt museumnacht) het centrum, de oude joodse wijk Kazimier en het gebied Podgorze ten zuiden van de rivier de Wista. Een rivier die door een stad loopt maakt het doorgaans makkelijk orienteren en de stad is tevens erg goed bewegwijzerd, waardoor kaartlezen nauwelijks nodig is.

Krakow is een prachtig groene stad met perfect onderhouden oude straten. De stad herbergt een veelheid aan kerken, musea, theaters, galeries en culturele centra. Tel daar een enorm aanbod aan bars en cafes en in de avond sfeervol verlichte pleinen bij op en de conclusie kan niet anders luiden dan dat krakow een topstad is. En behalve een perfect ontspannen bestemming voor een solo trip, zeker ook een sfeervolle stad voor lovers.

Met ruim 20 zonnige wandelkilometers in de benen, heel veel indrukken in mijn hoofd en een bijna exploderende sd-kaart, kan ik met tevredenheid op mijn dag terugblikken.

Wel moet ik zeggen dat alleen reizen hier onmogelijk eenzaam is. Krakow is erg toeristisch en drukbezocht door mede-Nederlanders. Ik ben benieuwd hoe dat in andere plaatsen in Polen zal zijn. Daarnaast raak ik in mijn appartement (waar ik 1 van de 4 beschikbare kamers bezet en overige faciliteiten met mede-reizigers deel) ook regelmatig met mensen aan de praat. Right as we speak paraderen er drie zwitserse mannen in boxershorts rond die maar al te graag een gesprek lijken te willen starten. Geloof me.. het klinkt beter dan het eruit ziet en ik probeer wanhopig mijn aandacht op andere zaken te richten.

Vandaag staat in het teken van meer Krakow, in een lager tempo. Morgen breng ik een bezoek aan Auschwitz en reis ik vervolgens per bus naar Zakopane om een aantal dagen in de bergen door te brengen.

• 17 Mei 2015 - 15:55

Jan:

Klinkt als een goed bereisbaar land. Overal heb je van die slimmerds die snel beter willen worden van toeristen. Auschwitz lijkt me erg indrukwekkend en zal wel een beeld geven waarom we zoiets als 40-45 nooit meer moeten willen als het al echt ooit door een meerderheid gewild is.
    Veel plezier verder hoop nog wat mooie verhalen te lezen.

Knuffel

Jan

• 17 Mei 2015 - 17:48

Faye:

Ik vind je zo dapper.kan niet wachten op je volgend verslag !!!