Travel Update - Reisverslag uit Delft, Nederland van RB - WaarBenJij.nu Travel Update - Reisverslag uit Delft, Nederland van RB - WaarBenJij.nu

Travel Update

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

09 Januari 2011 | Nederland, Delft

Ons nieuwe jaar is begonnen met de aankoop van een ticket, wat betekent dat onze vertrekdatum concreet is!

Natuurlijk voelt het heerlijk om op ons werk aan te kunnen kondigen dat 17 augustus onze laatste werkdag zal zijn. We zullen onze ‘vakantie’ inluiden op Lowlands en na nog een weekje orde op zaken stellen in Delft, vliegen we op 27 augustus naar Rio de Janeiro.

Vandaar zullen we 4 maanden door Brazilië, Boliva, Peru, Ecuador en Colombia reizen. Op 27 december vliegen we na een Colombiaanse kerst vanuit Bogota terug naar huis. Net op tijd om 2011 met vrienden en familie af te sluiten en het nieuwe jaar in te luiden voordat we deel II van de reis (Philippijnen en Nepal, nog volledig te regelen en in te vullen) aan zullen vangen.

De boeken en landkaarten slingeren dus weer door het huis en elk oningevuld moment wordt benut om te lezen, te fantaseren maar toch stiekem ook al een beetje te plannen.
4 maanden klinkt als lang, maar Zuid-Amerika is groot. En met als doelstelling wandelen en zoveel mogelijk tijd in de natuur, is het noodzakelijk om mogelijkheden in kaart te brengen, verschillende punten tot logische route te verbinden en tijdinschattingen te maken. Dat leidt nu al tot de bijna stressvolle conclusie dat er heel veel meer te zien zal zijn, dan er tijd- en geldtechnisch binnen ons bereik ligt. Deductie dus: schrappen, schrappen, schrappen.
We hebben al een globale route op het oog, waarbij vooral de grotere wandelgebieden in Bolivia, Peru en Colombia uitgebreid aan bod zullen komen. Maar natuurlijk willen we ook de Pantanal (Braziliaanse wetlands) en het Amazonebekken bezoeken.

Daarvoor heb je dan een tour nodig. Noodzakelijk om op tijd te reserveren, maar duur en hoe weet je of je waar krijgt voor je geld?
Een aantal belangrijkste puzzelstukken voor de komende maanden zijn:
- Wel of niet een tent mee? (niet mee betekent minder gewicht, maar steeds een speurtocht naar huurmateriaal dat van beduidend mindere kwaliteit zal zijn dan onze eigen spullen)
- Hoe verkennen we de Pantanal?
- Hoe verkennen we de Amazone?
- Welke wandelgebieden kiezen we uit?
- Waar is het veilig, waar moeten we we uit de buurt blijven of voorzorgsmaatregelen nemen?
- Doen we wel of niet stukken vliegend?

Internetuurtjes dus op het Thorntree forum van Lonely Planet. van reizigers voor reizigers en geen vraag te gek om er een antwoord op te vinden. En mailen.. met organisaties in de te bezoeken landen. Al een beetje contact met de andere kant van de wereld dus!

Ook is er natuurlijk een enorme waslijst aan te regelen zaken (vaccinaties, visa, verzekeringen, spullen aanschaffen, huis verhuren, kat onderbrengen, wat doen we met de auto, etc. etc.?). Inmiddels een enigszins vertrouwd verhaal voor ons, waardoor iets minder werk dan de vorige keer.
Maar toch... reden om binnenkort een ‘tijdlijn’ met actiepunten op te gaan stellen, want de 8 maanden voor vertrek zijn – met alle leuke dingen die tussendoor ook nog te gebeuren staan - voorbij voordat we er erg in hebben!

• 09 Januari 2011 - 16:39

Jolien:

Jaaaa!! Plannen! Leuk, een ticket maakt dat je niet meer terug kan (als je dat al zou willen) ;-)
    Succes met de tijdlijn, wij breken graag af en toe in voor de leuke dingen in Nederland!
    Liefs jo

• 09 Januari 2011 - 18:12

Gerda:

Hoi Auke en Ramona,
    Net terug en dan alweer de volgende reis. Leuk om weer zoveel voor te bereiden! Hoe lang gaan jullie in totaal? Vier maanden voor kerst en dan....

• 15 Januari 2011 - 13:00

Edwin En Jeanette :

Wat een gave plannen hebben jullie weer! We hebben hier nog boeken liggen van Peru en Nepal , Filippijnen ( hebben we ook heel veel gezinnen zitten die we via Jales, onze stichting, ondersteunen). Als je wat wilt lezen, ideeen op wilt doen, geef maar even een seintje en dan regelen we wat.
    groetjes