Testdrive Coromandel en 'vakantie van het reizen' - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van RB - WaarBenJij.nu Testdrive Coromandel en 'vakantie van het reizen' - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van RB - WaarBenJij.nu

Testdrive Coromandel en 'vakantie van het reizen'

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

27 Oktober 2008 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na in Auckland al onze zaakjes geregeld te hebben, verlaten we de stad voor een paar dagen.
We hebben voor nu maar zeer beperkt de tijd, omdat we over 5 dagen naar Nieuw Caledonie vliegen en dan dus terug in Auckland moeten zijn.
Dus de vraag is: wat voor voorproefje op ons Nieuw Zeeland avontuur zullen we kiezen?
Omdat het weer nogal onstuimig is, besluiten we een rondtour over de Coromandel te maken en wel te zien waar we uitkomen. Een goede manier om het karakter van de auto te testen en we laten ons voor de verandering eens niet leiden door 'interessante bestemmingen', maar kiezen voor 'veelbelovende overnachtingsplekken'.
In eerste instantie belanden we in het ons vertrouwde Thames, waar we inchecken in een hostel waar we 4 jaar geleden met Mark en Wendy waren. Er is niets veranderd en ook hond Nina kwispelt er nog vrolijk rond.
De volgende dagen logeren we in hostelaccomodaties die hoog aangeschreven staan, meestal bijzonder huiselijk zijn en het is duidelijk nog voorseizoen. We zijn de enige gasten, of we delen onze overnachtingsplekken met hooguit een paar anderen. Voor even een lekker huiselijk leven, uitgebreid koken, kletsen met de eigenaren die steevast goed gezelschap zijn en wat herstellen van ons griepgevoel voordat we voor 3 weken ons tentje in kruipen op Nieuw Caledonie.

Het weer laat in zekere zin te wensen over, maar hoewel het veel regent, is een van de fijne dingen aan Nieuw Zeeland dat de zon zich ook elke dag laat zien. Die eindeloos grauwe weken in Nederland, waarbij de lucht grijs is en niet van kleur verandert, kent men hier niet. Het ene moment hoost het en 3 minuten later is de lucht strakblauw en gaan alle lagen kleding weer uit!

Hoewel Australie (in elk geval in de lente) een stuk groener is dan we hadden verwacht, is Nieuw Zeeland nog heel heel veel groener. Als in: ontelbaar veel variaties groen. Zo mooi, we hebben het gelijk weer naar ons zin!

De eerste 750 kilometers met onze auto zitten erop. We kunnen concluderen dat onze megabak prima rijdt, soepel stuurt, stabiel is in de bochtjes en lekker vlot remt en gas geeft. Het enige manko dat we inmiddels hebben ontdekt is de centrale deurvergrendeling. Het elektrisch circuit lijkt een eigen leven te leiden en het is altijd spannend welke deur nu weer niet open gaat (soms is dit de linker, soms de rechter) en of er slechts een deur vergrendelt of alle deuren tegelijk.
We regelen nog maar even een ANWB lidmaatschap (ook bruikbaar in Nieuw Zeeland!), voor het geval we op een dag de auto niet meer open mochten kunnen krijgen...

En nu.. op naar Nieuw Caledonie voor hopelijk 3 weken zon, zee en zaligheid (denken we, we hebben nog geen enkel beeld bij reizen in dit land!). Maar - hoe toevallig - we zijn net een Frans stel tegengekomen, die er zojuist gereisd hebben en hun enthousiasme doet ons geloven dat we een goede tijd tegemoet gaan!

Sorry... we hebben jullie weer even aardig gestalkt met onze berichten, maar nu kunnen jullie een paar weken opgelucht adem halen. We zullen 3 weken niet of nauwelijks toegang hebben tot het internet en waarschijnlijk weinig tot niet van ons laten horen.
Als we terug zijn in Auckland volgt er ongetwijfeld weer een epistel van gruwelformaat! :)

Liefs,

Ramona en Auke

PS:
- Bedankt voor alle verjaardagsfelicitaties op afstand. Het is toch wel heel bijzonder om zo aan het andere eind van de wereld zo duidelijk te merken dat mensen aan mij/ons hebben gedacht!
- Ralph: als je dit leest - welkom thuis! Het was erg bijzonder wat tijd met je in Australie door te brengen. En ik ben erg benieuwd naar jouw verhalen over plekken waar we uiteindelijk allebei geweest zijn!
- Peter en Ingrida: als er bij jullie nieuws is en het is mogelijk, sturen jullie dan een sms-je? We denken aan jullie!
- Peter W.: wow!!! Goed gedaan man, een hele prestatie die jullie hebben geleverd. Hopelijk krijgen we in maart de verhalen in hoogst eigen persoon!?
- Mark: 'Burn after reading' moet je zien! Wanneer vertrekken jullie eigenlijk naar Zuid-Afrika? Gaan we elkaar nog ontmoeten voor jullie vertrek?
- Carool: veel plezier in NY!
- Benyouness, Sanna, Maria, Peggy en wie ik onverhoopt over het hoofd zie (alvast!) gefeliciteerd!
- Wil: mooi, de Ardennen foto's zowel technisch (zei zij die er niks vanaf weet, maar puur subjectief oordeelt) als qua omgeving. Er bestaan toch echt genoeg mooie plekjes dicht bij huis!

• 27 Oktober 2008 - 18:35

Gerda:

Hoi Auke en Ramona,
    Wat een mooi spinnenweb, ik zei: het is net een bakkie, Iris: het is net een zakkie. Lekker plat klink dat leuk achter elkaar. Heerlijk dat de auto het goed doet en dat voor die prijs! Dat van die vergrendeling brengt nog een beetje avontuur in het leven. Hoewel...dat hebben jullie genoeg. Hier is het echt hollands weer, hoewel het tussen de buien door ook blauw en zonnig is, dat komt door de heftige wind: zo een bui, zo de zon, maar het blijft hier wel koud, dus de kleren uit doen we maar niet.
    Hier gaat alles zo zijn gangetje, de herfstvakantie is zoals altijd te kort en weer voorbij, maar een weekje andere dingen doen is altijd leuk. Ik kijk nu al uit naar het megastuk wat je ons belooft!
    Groetjes, Gerda

• 27 Oktober 2008 - 20:39

Gerrie:

New Caledonie.... weer een landenvlaggetje erbij! Het begint een indrukwekkend rijtje te worden! Het wordt misschien even wachten op een volgend verhaal, maar dat wordt dan vast een extra lange! Veel liefs en geniet! maM

• 28 Oktober 2008 - 18:57

Mirja :

Hoi R&A ,veel plezier in NZ.Het aller beste voor jullie reis! m.v.g.Mirja

• 30 Oktober 2008 - 17:52

Wil Venema:

hallo daar allebei!
    heel veel plezier met het nieuwe onderdeel van jullie reis. Dit deel zou voor mij het hoogtepunt zijn, denk ik. Wij zijn zelf fanatiek Engeland/Ierland genieters, en Nieuw Zeeland komt daar (qua kleuren) waarschijnlijk dicht bij in de buurt. Natuurlijk op een heel andere schaal, dat snap ik best - maar toch :)

Ja, ook dichtbij kan het mooi zijn. Het gaat er om het te kunnen zien - zogezegd de zon in het water te kunnen zien schijnen. En je kunt in nog zo'n mooie omgeving zijn - maar als je niet in staat bent er van te genieten ... wat heb je er dan aan? Kortom, liever met de lief van je leven met je benen bungelen in de Maas, dan ruziënd en diep ongelukkig in de binnenlanden van Birma. Of zoiets :)

heb het goed!

(trouwens een prachtige foto van dat soort spinneweb ... of is het nou spinnenweb?) :)

• 07 November 2008 - 04:42

Hinnie En Sietze:

Na Alice Springs (brrrr) en de Great Ocean Road (brrrr)en Nieuw Zeeland (ook bepaald geen zomer)hebben jullie wel wat zon verdiend. En dat is te halen op Nieuw Caledonie?
    Hier is het momenteel echt nederlands weer en zijn de dagen grauw. Ik wist niet dat jullie nog naar Nieuw Zeeland zouden gaan. Zijn jullie ons busje (wit met maori schildering) nog tegengekomen? De wereld is soms klein. Zo kwamen wij in Darwin een stel mensen tegen die we 8 maanden eerder op het Zuidereiland hadden ontmoet tijdens het abrikozen plukken. Goed, nog veel plezier op jullie verder reis.

Hinnie en Sietze