Grand Dessert - Deel 3 - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van RB - WaarBenJij.nu Grand Dessert - Deel 3 - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van RB - WaarBenJij.nu

Grand Dessert - Deel 3

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

14 April 2008 | Uruguay, Montevideo

De bus brengt ons in 26 uur van Salta naar het normaal gesproken slaperige plaatsje Iguazu,
waar we de beroemde watervallen willen bezoeken.
Bij aankomst blijkt het dorp echter op zijn kop te staan. De dorpelingen demonstreren vanwege de slechte schoolomstandigheden van hun kinderen. Een zeer begrijpelijk en belangrijk motief,
maar een lastige situatie voor ons, aangezien de vorm van het protest erop gericht is het toerisme volledig lam te leggen, wat behoorlijk lukt.
De enige weg van en naar Iguazu is dagen achtereen geblokkeerd en we moeten steeds uren wachten voordat de zich agressief gedragende mensen ons te voet laten passeren.
Het openbaar vervoer is door de situate volledig non-functioneel en naar het nationaal park komen is een avontuur op zich.

Ondanks deze hindernis lukt het ons (Auke, Gary die we nog kennen van Navimag en ik) improviserend om het park te bereiken, waar het - dat is dan weer geluk - behoorlijk rustig is.

De watervallen...
Beter dan de Efteling!!!

En prachtig ingericht park met vele boardwalks zorgt ervoor dat toeristen op een veilige manier een blik op
de wildernis kunnen werpen. We bevinden ons in de subtropen, met een eideloze varieteit aan bomen en struiken.
De temperatuur in de schaduw is 36 graden en als je een vinger buigt gutst het zweet over je hele lijf. Alvast een goede oefening voor Azië..

DE grote attractie is natuurlijk het vallende water, maar het park alleen al is zo mooi dat we er een tweede dag voor terug besluiten te gaan. De eerste uren spendeer ik door hysterisch met het fototoestel achter vlinders aan te jagen. Er zitten honderden verschillende soorten, de ene soort nog mooier van kleur dan de ander.
Na een tijdje besef ik echter dat ik dit drie dagen achtereen kan doen en dat we de watervallen dan nooit te zien krijgen.
Na heel veel fotostops voor allerlei vogels, hagedissen en krokodillen, bereiken we de watervallen.
En serieus.. dit is ook zo'n plek op de wereld die je niet op foto's vast kunt leggen en waarvan je zou willen (bijna eisen) dat iedereen het met eigen ogen kon zien.
Onbeschrijfelijk, zoveel water. En de kleuren, en de regenbogen die door de zon ontstaan, en de kracht!
Het heeft een hypnotiserende werking en in de spectaculairheidsschaal scoort dit toch wel een 10 op de schaal van 0 tot 10.

We schreeuwen twee dagen WOW! aan de Argentijnse kant en maken vervolgens een daguitstapje naar Brazilië.
In Argentinië zie je de watervallen van heel dichtbij, maar zie je telkens delen uit het geheel in close up.
In Brazilië is de afstand tot de watervallen groter, maar heb je overzicht op de hele breedte van het fenomeen. Ook wat we hier zien is ronduit spectaculair.

Als je naar Argentinië of Brazilië gaat is Iguazu een absolute must!!

De avonden brengen we aan een zwembad capirina's slurpend door met Gary en na 4 dagen oow-en, aah-en en relaxen, is het tijd voor afscheid.

We stappen in de bus van Via Bariloche voor onze laatste lange busrit in Argentinië en een klein etmaal later staan we weer midden in Buenos Aires.
Het stadse leven stellen we echter nog even uit door de boot te nemen naar Colonia, aan de andere kant van de rivier, in Uruguay. Een heerlijk rustig stadje, waar we in het zonnetje nog even van de rust en het luie leven genieten.

Over een paar dagen reizen we terug naar Buenos Aires en dan.. naar huis voor een travel break!
Dit brengt wel wat gemengde gevoelens met zich mee.
We verheugen ons er ontzettend op om iedereen weer te zien en zijn best een beetje toe aan een rustpauze na zoveel indrukken.
Aan de andere kant kunnen we de heimwee naar Zuid-Amerika nu al voelen..
Ook hebben we hier een behoorlijk ' reizigersnetwerk' opgebouwd, van mensen die we regelmatig zien.
Ze nemen de plek van onze vrienden natuurlijk niet in, maar vormen soms een goed tijdelijk substituut en in andere gevallen zelfs een leuke aanvulling. Sommigen van hen gaan we ook missen!

Het klinkt misschien niet verrassend dat we soms al stiekem fantaseren over een volgende reis naar Zuid-Amerika ooit... maar first things first.. eerst twee weken 'vakantie van het reizen' en dan op pad voor een volgend deel van ons avontuur waar we ook erg veel zin in hebben!

Volgend bericht volgt vanuit ons buitenhuisje in Delfgauw! ;)

• 14 April 2008 - 22:17

Joke Middelkoop:

lieve ramona en auke,

ik heb genoten van jullie verhalen, het was als of ik er zelf bij was. wil geloven dat jullie nu al heimwee hebben. geniet van de 2 weken vakantie van het reizen, en zie jullie volgende verhalen met smart tegemoed.

groetjes joke

• 14 April 2008 - 23:22

Tilly:

Jeetje,
    het zit er bijna op voor jullie, wat is de tijd gevlogen en wat hebben we veel indrukken van jullie verhalen meegekregen. De prachtige foto's met als hoogtepunt de volleyballers in de zoutvallei blijft spectaculair.
    Straks een hele goede reis terug en spreek jullie vast nog even als jullie in Delfgauw zitten.
    Bytheway; Jeremy is gisteren naar Zweden vertrokken, hij logeert bij een geweldig vriendelijk gastgezin en overweegt om daar te blijven vanwege alle luxe. Hij heeft al een geweldig leuke dag van speechen en teambuilding achter de rug, morgen de meetings en debatten. Hij kijkt er zijn ogen uit ondertussen.....

lieve groetjes van Tilly

• 15 April 2008 - 04:37

Nina:

ik zou de vlucht cancellen en lekker blijven, hoewel ik dan onze date mis, ook niet leuk...nou ja kom maar gewoon, ...1 geluk de zon schijnt hier te gaan schijnen....en dat betekent terrastime!!!
    tot gauw!!! baci Nina

• 15 April 2008 - 06:30

Linda Sallenbach:

Olah!
    Wat gaaf om te lezen!! Jullie hebben veel gezien en mooi omschreven zodat de thuisblijvers ook kunnen meegenieten. Waanzinnige foto's overigens.

Wat een luxe...even 2 weken vakantie van het reizen. Klinkt wel stoer ;-)
    Geniet ervan met volle teugen. Goede reis terug en ben benieuwd naar deel II.

Groetjes,
    Linda

• 15 April 2008 - 08:19

Jenny:

Prachtige verhalen! Ik zou die watervallen ook willen meemaken. Aan de andere kant...ik grijp maartens hand al stevig en onderdruk paniekerig gegil als ik in de vlindertuin van dierenpark Emmen loop, dus dat zou minder mijn pakkie an zijn hihi.
    Ik hoop dat jullie je dikke truien en lange broeken nog kunnen vinden, want hier in NL is het een schamele 12 graden in de zon. Schaduw is nog iets kouder.
    Wat een contrast...gelukkig hebben jullie nog zicht op meer mooie reizen.
    Wij hebben in elk geval veel zin jullie weer te zien! Groetjes Jenny

• 15 April 2008 - 10:39

Ome Joop &tanteThea:

Hi wereld reizigers wat een verhalen zeg
    jullie hebben vast veel gezien van die kant van de wereld, je maak mij soms nog wel een beetje Jaloers hoewel ik zelf ook veel heb gezien,maar die kant ben ik nooit uit geweest, als jullie straks Australia zien dan kan je daar ook vele verhalen van maken dat weet ik zeker
    wij wensen jullie een hele goeie reis naar huis groetjes ome Joop & tante Thea

• 15 April 2008 - 12:19

Ellij Brinkhuis:

wat een belevenissen. het is een feest om steeds mee te leven met jullie.
    Geniet van de rust in delft, en doe weer energie op voor het vervolg van jullie reis.onze reis naar n-zlnd is inmiddels voorgeboekt. dus het wordt nu wel erg serieus.

lieve groeten,

Cees en ellij

• 15 April 2008 - 12:30

Lida:

Uitrusten in Delfgauw lijkt me zo gek nog niet: even alle indrukken laten bezinken. Me dunkt dat jullie na reis deel 2 ook weer aan een 'break' toe zijn. Alvast een paar heerlijke dagen en veel sukses voor de volgende reis. Enne.. bedankt voor jullie supergave reisverslagen! Ik kijk al uit naar het vervolg. Groetjes!!

• 15 April 2008 - 20:24

Monica:

Hoi Ramona en Auke,
    Wat een belevenissen allemaal ik kan mij voorstellen dat je vind dat iedereen met eigen ogen bepaalde plaatsen moet zien, wie weet komt het er ooit van.
    Wij beginnen straks met onze 19 daagse rondreis Noorwegen, Finland Zweden en wie weet zal ik aan jouw woorden denken.
    Geniet van al die mooie plaatsen en voor straks een fijne break thuis bij je pap en mam.
    Groetjes Monica en Ries

• 15 April 2008 - 20:40

Gerda Hoogendam- Van:

Hoi Auke en Ramona,
    Wat bijzonder om zo op de grens van twee landen hetzelfde op zo'n andere manier te zien! Al die vlinders: klinkt geweldig! Er zijn dus ook veel vogelfoto's: ik kijk er naar uit! Die kluut is denk ik een jonge steltkluut, hoewel die een rechte snavel heeft en de vogel op de foto lijkt een kromme snavel te hebben, maar het kan net zo goed iets zijn wat toevallig achter de snavel op het strand ligt.
    Geniet nog een paar weken en dan zien we jullie eind april weer om de verhalen bij de foto's te horen.
    Groetjes en knuffel van Gerda

• 15 April 2008 - 21:13

Ben:

Hey Ramoon & Auk,

Zo te lezen een fantastische afsluiting van het Zuid Amerika avontuur. Het voorbarige gevoel van heimwee en al weer aan het volgende bezoek denken herken ik heel goed. Maar... zoals je al schreef nu eerst twee weken vakantie van de vakantie. Ik hoop jullie nog even te treffen gedurende jullie "uitstapje" naar Delfgauw. Of dat ook inderdaad gaat lukken zien we wel want twee weken is kort en waarschijnlijk zijn er nog vele anderen met het zelfde idee. we zien het wel. Geniet nog even die laatste paar dagen van het Zuid Amerikaanse en tot hopelijk tot snel.

Veel liefs, Ben

• 16 April 2008 - 18:00

Mirja :

Welkom rondreisers; eventjes terug naar NL-Delfgauw.Even genieten daar met jullie fam...Ik hoop een mooie avonden met veel plezier en gezelligheid-tot jullie al weer ....maar eerst liefs Mirja

• 18 April 2008 - 14:30

Carola:

Tja wat kan ik nog toevoegen aan alle woorden van anderen. Jullie verhalen over Zuid Amerika zijn fantastisch! Heeft mij in ieder geval aangezet om de Afrika plannen nog even "in de ijskast te zetten", om in augustus te vertrekken naar Peru. Vliegen boven de Nasca-lijnen, de Condor zien vliegen in de Andes en natuurlijk de Inca-trail te lopen om uiteindelijk Machu Pichu te gaan zien (hopelijk zonder hoogteziekte- problemen).
    Genieten jullie nog even van al het moois daar en straks van de twee weekjes "thuis" én Asia is waiting!!!!

Dikke knuffel, Carool

• 18 April 2008 - 17:07

Jan En Gerrie:

Net terug van vijf dagen Picardie met opa en oma. Zo'n 300 km van huis dus dichterbij dan jullie, maar ook daar genoten van een prachtige omgeving! Met voor ons als hoogtepuntje: opa (de blitz makend met zijn rollater :)en oma in Parijs langs de Seine te zien lopen!!!
    En nu nog 1 nachtje slapen en dan kunnen we jullie bruine kleurtje bewonderen en alle prachtige verhalen horen! Heel veel liefs en tot heel snel! paM en maM