A copy of a copy - Reisverslag uit Gdansk, Polen van RB - WaarBenJij.nu A copy of a copy - Reisverslag uit Gdansk, Polen van RB - WaarBenJij.nu

A copy of a copy

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

25 Mei 2015 | Polen, Gdansk

Warschau is als een feuniks meerdere malen uit zijn as herrezen. De laatste keer was na WOII. Tijdens deze oorlog wers de stad voor 85% plat gebombardeerd.
Men poogde de weg gevaagde oude stad zo waarheidsgetrouw mogelijk te kopieren (overigens zoveel mogelijk met bijeen gesprokkelde originele stenen). Dit gebeurde aan de hand van foto's en - soms overgeromantiseerde - tekeningen en schilderijen,  resulterend in een plaatje dat bijna te charmant is om waar te kunnen zijn. De oude stad is 'a copy of a copy' en dus eigenlijk een beetje fake.

Het contrast van verspreid liggende gebouwen in oorspronkelijke stijl, een snel wederopgebouwd leeuwendeel van de stad dat (met dank aan input van de Russen) bestaat uit reeksen grauwe communistische sovjet blokken en een recentere explosieve aanbouw van moderne wolkenkrabbers, resulteert in een bizarre skyline met een onwaarschijnlijke clash van architectonische stijlen.

Waar Krakow voelt als een (ietwat overmatig georganiseerd) toeristisch paradepaardje, voelt Warschau wat ruwer en echter. Het is een grote, dynamische stad, welke voor een bezichtiging vraagt om een gericht plan van aanpak. Buiten de oude stad, moet je er met een routeplan op uit trekken om de juiste plekken te vinden en de stad optimaal te kunnen waarderen.

Warschau is dan wellicht niet zo charmant als Krakow, maar voelt wel hip & happening, met een goede dosis street art en een waanzinnig aanbod van cafes en restaurants.

Mijn plan was om vanaf Warschau mijn nachten voornamelijk in hostels door te brengen, met het idee dat het waarschijnlijk fijn zou zijn om weer onder de mensen zijn. Maar juist dat blijkt me niks te bevallen.
In Warschau blijk ik de enige backpacker in een hostel dat verder bevolkt wordt door een groep van zo'n 30 schreeuwende en rennende schoolkinderen van een jaar of 12 en hun leraren. HEL!
In Gdansk kom ik 's nachts aan, terwijl de receptie van de hostel op dat tijdstip niet bemand is. Dit had ik vooraf afgestemd en men had mij deurcodes gegeven om binnen te komen. Die codes kloppen echter niet dus ik sta midden in de nacht in een stad die ik niet ken voor een dichte deur. Mijn telefoon weigert een netwerk op te pikken.
Voorgeprogrammeerde neiging: in paniek raken en huilend op de stoep gaan zitten. Feitelijke aanpak: een vriendelijk ogende vrouwelijke bezoekster in het dichtsbijzijnde cafe vragen of ik haar telefoon mag gebruiken. Behulpzaamheid en oplossingen moet je soms  afdwingen.

Er volgt een hoog oplopende discussie over beschikbaarheid van bedden en de definitie van het woord 'reservering' en hoewel de conclusie eind-goed-al-goed is, besluit ik acuut om voor de volgende dagen een hotel te boeken en lekker terug in mijn heerlijke isolement en gevoel van onafhankelijkheid te kruipen.

Na een korte ochtendsessie psychologische oorlogsvoering met de receptioniste (waar een flinke dosis overdrijving en een afwisseling van aanpraten van schuldgevoel en vergevingsgezindheid aan te pas komt), accepteert men dat ik mijn reservering kosteloos annuleer. Ik pak mijn biezen en check in in een klein rustig zakenhotel net buiten het drukke centrum. Het voelt direct goed.

Uiteindelijk kan ik mijn aandacht richten op Gdansk.
Kan een plek zoveel indrukken tegelijk opleveren dat je er acuut hoofdpijn van krijgt? Ja, dat kan, zo blijkt in de oude stad. Zoveel oude gebouwen, zoveel detail, zo veel te zien, als je op 1 positie blijft staan en langzaam 360 graden draait, zie je continue iets dat een foto waard lijkt. Als je loopt en al die indrukken met meer snelheid vanuit alle hoeken op je af komen, voelt dat bijna als een aanval op de zintuigen.
Een contrast met deze rijke ornamenten en details, vormt de in onbruik geraakte scheepswerf. Te uitgestorven en spookachtig om tegen het invallen van de duisternis in mijn eentje rond te blijven dralen, maar al die vervallen loodsen en hijskranen zo badend in het avondlicht vind ik mateloos intrigerend.

Na het bezoeken van 'the big 3', Krakow, Warschau & Gdansk en een zij-uitstapje naar Zakopane, zou ik mijn impressie van Polen verwoorden als: een makkelijk bereisbaar land, met glooiende heuvels, veel groen en natuur, imposante, bruisende, veelzijdige steden en een geschiedenis die nog altijd zichtbaar en voelbaar leeft. Zoveel te zien, zoveel te doen.
Mijn liefde voor oost Europa groeit met elk bezoek. Wat een geluk dat het zo makkelijk bereikbaar is!

  • 25 Mei 2015 - 23:26

    Jolien:

    En nu weer nagenieten...en dan op naar t volgende onbekende!

  • 26 Mei 2015 - 16:41

    Jan:

    Strak beschreven enne Europa is echt wel mooi. Jammer dat het oosten nog al eens negatief in het nieuws is maar vaak is het wel goed te bereizen.

  • 26 Mei 2015 - 19:53

    Auke:

    He Mona,
    Dat klinkt helemaal goed. Overigens overweldigend, je verhaal over Auschwitz. Wat jammer eigenlijk dat je (je=men) de rijkdom van vrijheid als vanzelfsprekend beschouwd en dat je ellende van anderen nodig hebt om die rijkdom te beseffen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Gdansk

Monauke on Tour

1 februari 2008 vertrokken wij om 13 maanden lang een aantal plekken van de wereld te verkennen.
Onze reis bracht ons naar Zuid-Amerika (Argentinie, Chili, Bolivia en Uruguay), Zuid-oost-Azie (Singapore, Maleisie en Indonesie) en Oceanie (Australie, Nieuw Caledonie en Nieuw Zeeland).
De nadruk lag op natuur en buitensport.
De tocht vond afwisselend ouderwets backpackend, met een camper reizend en met auto + tent plaats.

Op deze site staan berichten over onze belevenissen en de tripjes en plannen die wij sinds onze terugkomst hebben gemaakt.

Inmiddels staan wij opnieuw op het punt om voor een jaar de wereld te gaan verkennen. Dit keer beide in solo-formatie.

Auke zal op 27 augustus naar Indonesie vertrekken voor een avontuurlijke ronde over Sulawesi, de Molukken, Papoea en misschien de Solomon eilanden.
Eind december komt hij even terug in Nederland om begin januari een solo-fietstocht door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te starten.

Ramona vertrekt 30 augustus met een reisvriend op een enkel ticket naar Mexico, destination unknown. Globale doelstelling is om een ronde door Mexico te maken en daarna door Midden Amerika (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama) af te zakken naar Colombia. Geschatte terugkomst maart 2012. Wens is om daarna nog een aantal maanden richting Nepal, Bangladesh en India te vertrekken.

Verhalen volgen!

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2019

Een nieuwe fase

19 Januari 2019

In het land van de Sultan

12 Januari 2019

2019: Een vliegende start

24 November 2018

Burka's en bikini's

14 November 2018

Het leven van alledag
RB

TRAVELING BROADENS THE HORIZON!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 332748

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 30 November -0001

Monauke on Tour

Landen bezocht: