Pre Travel Preparations - Reisverslag uit Madrid, Spanje van RB - WaarBenJij.nu Pre Travel Preparations - Reisverslag uit Madrid, Spanje van RB - WaarBenJij.nu

Pre Travel Preparations

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

13 Juni 2011 | Spanje, Madrid

De datum van vertrek komt langzaam dichter bij. We hebben het druk met sociale contacten, werk en leuke kleinere en grotere evenementen, waardoor aan de reis lang een ‘nog-ver-van-ons-bed-gevoel’ verbonden is geweest. Maar ineens is er het besef: nog 10 weken op het werk + 1 weekje vrij voor vertrek en dan gaat op 27 augustus het avontuur van start!

Hoewel we de afgelopen tijd een beetje achterover hebben gehangen met het idee: zorgen zijn voor later, we pakken onze rugzak en weg zijn we, begint het tot ons door te dringen dat we toch nog wel een en ander moeten regelen voor vertrek.

De afgelopen weken zijn we dus toch maar eens aan het voorbereiden geslagen. De eerste stijve armen zijn weer een feit (vaccinaties), eerste visa zijn geregeld, de nog benodigde spullen zijn aangeschaft, de paspoorten verlengd, medische en verzekeringszaken geregeld en het huis is onder voorbehoud verhuurd!
Nu rest vooral nog de vervelende klus om administratieve zaken op orde te brengen.

Maar voorbereidingen zijn ook leuk.
Zo is Auke druk bezig met het uitwerken van zijn solo-plan: een paar maanden fietsen door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Hij heeft een globale route uitgestippeld, een fiets van Patrick geleend, fietstassen aangeschaft en zich op de reisboeken gestort. Een fietstocht met alle denkbare weersomstandigheden door ons eigen landje, waarbij hij in 5 dagen 700 kilometer heeft afgelegd hebben hem er voldoende van overtuigd dat dit is wat hij kan en wil en dat hij over de juiste materialen beschikt. Een ticket naar Thailand is aangeschaft, op 4 januari 2012 vertrekt Auke voor deel II van de reis: een solo-fietstour door Azië.

Ik heb mijn tijd geïnvesteerd in Spaanse grammatica, woordenlessen en een trip naar Salamanca. Afgelopen week heb ik hier studerend doorgebracht. Salamanca: een prachtig geconserveerde stad, perfect voor een romantische weekendtrip. Schone, onderhouden straten. Mooie gebouwen, een hele veilige, vriendelijke sfeer. Appartement aan een prachtig pleintje. Overal eten en drinken, heel veel uitgaansmogelijkheden, maar weinig spannende steegjes, bijzondere hoekjes of indrukwekkende taferelen. Niet echt mijn favoriet type stad dus en jammer genoeg geen lekker weer.

Maar dat was ook niet het doel van mijn reis. Mijn bestemming is school! In het prachtige gebouw van Mester weet ik – chaotisch als ik ben – een wat moeizame start te maken door per ongeluk in een verkeerd lokaal te gaan zitten. Binnen een uur duizelt het me zo erg dat ik bang ben dat mijn hoofd zal ontploffen en het kost me een hele studiedag om erachter te komen dat ik per ongeluk in een gevorderdenklas ben gaan zitten. Inmiddels is er door de school al naar Auke gebeld om hem te melden dat ik nooit in de (juiste) les ben verschenen. Een miscommunicatie zit in een klein hoekje.
De volgende dagen sluit ik aan bij de juiste groep, pittig genoeg om hard te moeten werken, maar begrijpelijk genoeg om prima aan te kunnen haken. De meeste medestudenten blijken feesten belangrijker te vinden dan studeren, wat ertoe leidt dat mijn grammatica klas al snel uit 2 personen bestaat: een 16-jarige Italiaanse jongen en ik. Dit levert onderwijs-op-maat op. Beter kun je het niet treffen.
Het andere dagdeel conversatieles. Nu in een klas van 3 personen, mijn Italiaanse studievriendje, een 60-jarige Vlaming en ik. Het spreken van elke taal anders dan Spaans is strikt verboden. Vragen, opmerkingen, uitleg: in het Spaans. Desnoods met gebaren, hints of tekeningen, maar geen andere taal. Vermoeiend, maar zo leerzaam!
Hoogtepunt: een sollicitatiegesprek. Italiaantje is directeur van een zuivelbedrijf. Vlaming en ik proberen hem ons concept van yoghurt van chorizosmaak te verkopen. Hilariteit alom. Mester is een perfecte ervaring, zeer gestructureerde lessen, ongelooflijk vriendelijke docenten, aansluiting zoekend bij elk denkbaar niveau en een hele warme sfeer.
Het was de reis meer dan waard!

En nu dus nog even aan het werk. En aandacht voor bergen papier werk, het langzaam aan kant ruimen van het huis en het oplossen van een paar laatste praktische vraagstukken.
Onze grootste zorg op dit moment: het vinden van een logeeradres voor onze kat Tasman. Ze is HEEL lief! Dus: als je zelf een jaartje een kat te logeren kunt hebben of iemand kent die mogelijk bereid is om dit te doen, laat het ons alsjeblieft weten!!

Laatste updates volgen voor vertrek.
En alvast het volgende ter aankondiging: donderdag 25 augustus zullen we ’s avonds een inloopmoment houden aan de Laan van Altena. Iedereen die zin heeft om nog even langs te komen: wees welkom, hoe meer zielen hoe meer vreugd!

  • 13 Juni 2011 - 21:39

    Gerda:

    Hoi Auke en Ramona,
    Soms ben ik lichtelijk gestresst door jullie gereis: ik moet er niet aan denken om zoveel en zover weg te zijn! Gelukkig maakt ieder zijn eigen keus: jullie moeten er vast niet aan denken om de vakantie lekker in de tuin door te brengen met kinderen en kleinkinderen! (meervoud: als jullie vertrekken hebben Marije en Walter hun kleintje al!) Het programma voor samen en voor Auke is dus al aardig rond, Ramona: wat ga jij doen in januari en februari 2012? Voor de kat hebben jullie vast al je collega's al gevraagd. Tasman is toch een vrouwtje? Ik kan wel een algemene vraag voor opvang ophangen op school. De vraag is opvang van 25 augustus tot eind februari?? Jullie zeggen een jaar?? Blijven jullie dan bij elkaar een jaar weg?
    Groetjes, Gerda

  • 14 Juni 2011 - 08:44

    Tilly:

    Hilarisch om te lezen dat je in de verkeerde klas zat :-)
    Maar ook leuk om te lezen dat je de overige dagen zulk goed en prettig onderwijs hebt gehad. Tja, het vertrek komt al snel dichterbij.
    Heel veel succes met alle voorbereidingen die nog nodig zijn en geniet tussendoor ook nog even van ons polderlandje.
    Met lieve groeten van Tilly

  • 14 Juni 2011 - 11:12

    Buuf Nr 13:

    He ramona, ja wat gaat het al hard! de reis staat alweer bijna voor de deur. Spannend. Ik heb je maar weinig in het tuintje zien zitten...Wilde jij nog info over Nicaragua? Onze pc is overleden en daarmee al onze e-mail adressen, waaronder die van jou. Ik heb hem dus niet aan mijn moeder kunnen mailen of andersom. Loop anders even langs of ik gooi een briefje in de bus, dan moet je maar kijken wat je er mee doet. Succes met de voorbereidingen!! x roos

  • 14 Juni 2011 - 14:07

    Yvette:

    Ik vind het super dat jullie weer gaan. Dat je nog maar vaak hele mooie plekjes mag ontdekken (you go girl!)

  • 14 Juni 2011 - 17:54

    Riet Ruckert:

    Hallo Ramona, wat een ontdekking als je merkt dat je in de verkeerde klas zit!!!
    ik verheug me alweer op jullie verslagen. Veel succes met alle voorbereidingen, Riet

  • 16 Juni 2011 - 09:43

    Mark:

    We gaan jullie weer missen, maar ik geniet alweer van de aankomende reisverhalen!
    big hugs!

  • 02 Juli 2011 - 17:41

    Mirja :

    Hoi jullie .Ik houd jullie wel in de gaten ..en ben ik zeker mee doen met jullie voorbereidingen ..al weer zo ver .Ik vind het zo gewellig vat jullie doen .In mijn fam zijn de jongelui ook over al in het wereld aanwezig -reisen en reisen of studeren ..super .Jullie houden de NL-vlag op,heh heh .veel succes ;ik denk aan jullie veel liefs Mirja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Monauke on Tour

1 februari 2008 vertrokken wij om 13 maanden lang een aantal plekken van de wereld te verkennen.
Onze reis bracht ons naar Zuid-Amerika (Argentinie, Chili, Bolivia en Uruguay), Zuid-oost-Azie (Singapore, Maleisie en Indonesie) en Oceanie (Australie, Nieuw Caledonie en Nieuw Zeeland).
De nadruk lag op natuur en buitensport.
De tocht vond afwisselend ouderwets backpackend, met een camper reizend en met auto + tent plaats.

Op deze site staan berichten over onze belevenissen en de tripjes en plannen die wij sinds onze terugkomst hebben gemaakt.

Inmiddels staan wij opnieuw op het punt om voor een jaar de wereld te gaan verkennen. Dit keer beide in solo-formatie.

Auke zal op 27 augustus naar Indonesie vertrekken voor een avontuurlijke ronde over Sulawesi, de Molukken, Papoea en misschien de Solomon eilanden.
Eind december komt hij even terug in Nederland om begin januari een solo-fietstocht door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te starten.

Ramona vertrekt 30 augustus met een reisvriend op een enkel ticket naar Mexico, destination unknown. Globale doelstelling is om een ronde door Mexico te maken en daarna door Midden Amerika (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama) af te zakken naar Colombia. Geschatte terugkomst maart 2012. Wens is om daarna nog een aantal maanden richting Nepal, Bangladesh en India te vertrekken.

Verhalen volgen!

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2019

Een nieuwe fase

19 Januari 2019

In het land van de Sultan

12 Januari 2019

2019: Een vliegende start

24 November 2018

Burka's en bikini's

14 November 2018

Het leven van alledag
RB

TRAVELING BROADENS THE HORIZON!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 332801

Voorgaande reizen:

01 Februari 2008 - 30 November -0001

Monauke on Tour

Landen bezocht: