Flashbacks & Future - Reisverslag uit Delft, Nederland van RB - WaarBenJij.nu Flashbacks & Future - Reisverslag uit Delft, Nederland van RB - WaarBenJij.nu

Flashbacks & Future

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

02 Maart 2009 | Nederland, Delft

Na 13 maanden reizen zijn we terug op Nederlandse bodem, waar we zo ultiem hartelijk verwelkomd zijn dat het ons er bijna van duizelt!

Voor wie zich afvraagt: 'hoe was het?', hier een zo bondig mogelijk antwoord:
Leuk mooi geweldig fantastisch vermoeiend meeslepend uitdagend memorabel inspirerend enerverend relativerend horizonverbredend onbeschrijfelijk onvergetelijk!

Af en toe zat het tegen:
- Gestolen portemonee in Mendoza (Argentinie)
- Verschillende matig genezende kwaaltjes in de tropen (Maleisie, Nieuw Caledonie)
- Gestalkt worden door hawkers op Bali (Indonesie)
- Bijna met de camper op zijn kop en nog dagen knikkende knieen (Australie)
- Verdrietig nieuws uit Rotterdam (Nieuw Zeeland)
- Autopech en kerst in de garage (Nieuw Zeeland)
- Snurkers, frutselaars, ritselaars, slechte matrassen, lawaaiige nachten, vieze plekken, smakkende mensen (overal ter wereld!)

Maar onze reis kende vooral topmomenten en een aantal hoogtepunten.
Een paar van onze absoluut favoriete momenten:
- Leuke reisgenoten, eindeloze ruimte en waanzinnig wandelen in Patagonie (Argentinie en Chili)
- Rondtour over Salar de Uyuni (Bolivia)
- Nog lang niet uitge-avontuurd zijn, maar twee weken genieten van lente en het beste op vertrouwde bodem (Nederland)
- Jungle Kamp op Borneo (Maleisie)
- Goed gezelschap, cultuur en EK voetbal kijken in Ubud (Indonesie)
- Bijwonen van een dorpsfeest op Flores (Indonesie)
- Rondreizen in een campertje door Northern Territory en North Victoria (Australie)
- Bekende gezichten en de luxe van een eigen kamer in Tamworth en Kyabram (Australie)
- Muziek, broer, ontmoetingen met oud-reisgenoten en cultuur in Melbourne (Australie)
- Familie en vrienden in de armen vliegen en gezamenlijke herinneringen creeren (Australie en Nieuw Zeeland)
- Na 3 weken duimen draaien eindelijk weg vliegen uit Noumea (Nieuw Caledonie)
- Een week de handen uit de mouwen op Tiri Tiri Matangi (Nieuw Zeeland)
- Wandelen op het Zuider eiland (Nieuw Zeeland)
- Kapa Haka festival in Tauranga (Nieuw Zeelad)

En terwijl wij genoten van ultieme vrijheid en ons hoofd langzaam vol raakte met allemaal nieuwe belevenissen en ervaringen, stond in Nederland de wereld ook niet stil!
Wat we onder meer gemist hebben:
2 nieuwe wereldbugers in onze vriendenkring (we hebben zelfs de dikke buiken nooit gezien!), een emigratie, 2 bruiloften, een verloving, 4 verhuizingen, het verlies van een dierbare, een vriend die acuut ziek werd maar gelukkig fantastisch opkrabbelde, afstuderende/examens behaldende familieleden, rijbewijzen, baanwisselingen, de 4 seizoenen met een schaatsbare winter, heel veel verjaardagen en jubilea en natuurlijk een grote hoeveelheid festivals, concerten, pubquizzen, weekendjes weg en leuke feestjes. Vanaf nu doen we weer mee!

Voor de echt nieuwsgierigen even een kort zelfinterview:
Is 13 maanden lang?
Ja...soms, als je het goede gezelschap mist van iedereen die belangrijk voor je is, als er dingen in Nederland gebeuren waar je bij wilt zijn, als alle prikkels even teveel worden, als het voelt alsof alles even mis gaat, of als je je ergens niet relaxt voelt. Maar vooral ook: NEE! Time flies when you're having fun!
Zijn we veranderd?
Ja.. we zijn een jaartje ouder, een beetje bruiner en slanker (maar dat is ongetwijfeld tijdelijk), rijker aan evaringen en hopelijk een heel klein stukje wijzer, maar vooral ook: NEE! Persoonlijkheid schijnt stabiel te zijn. Ik vrees dat we niet rustiger, geduldiger, intelligenter, of op wat voor manier dan ook 'anders' zijn dan voordat we vertrokken.
Zijn we uitgereisd?
Ja.. voor even. We hebben eindeloos veel nieuwe gezichten gezien, talen gehoord, plekken bezocht, onbekende bedden beslapen. Elke keer op nieuwe plaatsen komen, continue uitpuzzelen hoe dingen werken en het feit dat je doorgaans weinig privacy hebt, kost veel energie. Maar vooral ook.. NEE! We hebben veel zin om weer te 'integreren' in ons eigen fijne landje (het leven is zo goed in Nederland!) en weer te genieten van alles en iedereen dat/die ons leven thuis zo de moeite waard maakt. Maar we hebben ook al nieuwe dromen. De wereld is zo groot, divers en oneindig intrigerend.
Dat wordt dus weer flink inlezen en vooral.. hard sparen!

De komende weken zullen wij ons richten op het weer op orde brengen van ons leventje in Delft. Auke heeft al verschillende sollicatieprocedures lopen en ik start half maart weer bij het ACT team in Rotterdam. Terug naar ritme, structuur en een zekere voorspelbaarheid die ons momenteel wel lekker in de oren klinkt.
Als we concreet nieuws hebben over werkontwikkelingen en later, ooit - als er nieuwe reisplannen zijn - zullen we weer updaten via dit blog.

Veel liefs en tot gauw, maar dan 'in real life!'
Ramona en Auke

En natuurlijk... BEDANKT!
- In volgorde van ontmoeten: Erik & Marion, Ralph, Helene, Bart en Laura, ome Joop en tante Thea, Marc & Jolien, pa & ma, Cees & Ellij – dankjuliewel dat we jullie het afgelopen jaar op verschillende plekken in de wereld hebben mogen ontmoeten. We hebben genoten van jullie gezelschap en het is geweldig herinneringen met jullie te kunnen delen.
- Welkomstcomitee, bedankt! Dat was heel leuk thuiskomen!
- Pa's en ma's, opa en oma's, Ralph, Jan & Maria en Tilly: bedankt voor de kaarten en soms zelfs cadeautjes op afstand. De momenten dat we ineens met iets uit Nederland in ons handen stonden, voelden heel bijzonder!
Cora & Arie, Ralph, Helene, Marc & Jolien, bedankt voor het koerieren. En dat terwijl jullie eigen tassen al zo zwaar waren.
- Pa's en ma's, Esther, ome Joop en tante Thea en Han: bedankt voor jullie hulp met praktische zaken (katten, financieen, huisbezoek, rijbewijs, pakketten verzenden, belastingaangifte, etc.). Dat heeft ons heel wat zorgen bespaard!
- Gerda, Wil en Lida, bedankt voor jullie trouwe reacties en wederupdates naar aanleiding van ons blog!
- Nog meelezende Nederlands(talig)e reisgenoten: bedankt voor jullie gezelschap onderweg en voor wie nog steeds aan het reizen is: take care en bovenal.. geniet!
- Iedereen die in wat voor vorm en in wat voor frequentie dan ook het afgelopen jaar de moeite heeft genomen om contact met ons te houden: super bedankt, het maakte het onderweg zijn een stuk minder eenzaam dan het anders misschien geweest zou zijn en.. op deze manier hebben we gelukkig niet het gevoel 'in een veranderde wereld' terug te komen.
- Buren aan het laantje: bedankt voor jullie verdraagzaamheid met betrekking tot het multiculturele allegaartje dat jullie het afgelopen jaar de revue hebben zien (en hopelijk niet teveel horen) passeren.

PS: Wij zijn nog niet bereikbaar. We liften mee op een draadloos netwerk uit de buurt en doen ons best zo snel mogelijk internet en telefoon te installeren. Ook zijn we bezig met mobiele abonnementen. Zodra we contactdetails hebben, geven we die door!

• 02 Maart 2009 - 06:43

Kim:

Te gaaf al die ervaringen!
    Welcome back...

• 02 Maart 2009 - 06:58

Jolien:

Jaaa, daar zijn jullie dan weer! Gek he, wel dubbel zo gek voor jullie als voor ons. Gelukkig hebben jullie al even aan de iets koudere temperaturen kunnen wennen in San Francisco en doet Nederland zijn best met de lente, want de kou en donkerte vond ik noch het meest moeilijk om aan te wennen...
    Doe rustig aan en we zien jullie in ieder geval zaterdag weer!
    Liefs jo

• 02 Maart 2009 - 07:31

Piet En Joke:

Welkom thuis!

We hopen dat jullie nog lang na kunnen genieten van jullie fantastische reizen. het wordt ook voor ons afkicken van jullie boeiende belevenissen. Auke veel succes met het vinden van een leuke baan.

Groetjes, Piet en Joke

• 02 Maart 2009 - 09:59

Ineke:

ja nogmaals welkom thuis.

heb genoten van jullie reisverhalen,daar voor bedankt.

groetjes Ineke en Kees van nr.3

• 02 Maart 2009 - 13:05

Ben:

Hey Ramoon & Auke,

Welkom thuis!!! Na zo'n fantastisch avontuur zal het wel weer enorm wennen zijn om wakker te worden in je eigen bed en de hectiek van Nederland te ervaren. Maar..... ook super natuurlijk om ouders, familie en vrienden weer onder handbereik te hebben. Sterkte met de gewening en tot snel ziens!!!

Grtz, Ben

• 02 Maart 2009 - 13:50

Frans En Willie:

Welkom thuis! Wat zullen jullie weer moeten wennen aan alle regeltjes in Nederland. Groetjes Frans en Willie

• 02 Maart 2009 - 14:16

Riet Ruckert:

Welkom thuis en heel veel dank dat ik mocht mee genieten van wat jullie beleefden. Veel succes bij het ïnburgeren"in ons landje. Riet

• 02 Maart 2009 - 17:33

Mart En Heik:

Fijn dat jullie er weer zijn!
    Jammer dat de toestroom van jullie geweldige verhalen stopt...
    Als jullie weer toe zijn aan een bakkie horen we het wel!
    Liefs,
    Martin en Heika

• 05 Maart 2009 - 14:00

Martin:

Geweldig dat jullie weer terug zijn!!!

Wel jammer dat ik nu niet meer van die leuke, mooie en boeiende verhalen kan lezen...

Tot snel!

• 07 Maart 2009 - 21:17

Wil Venema:

Hartelijk welkom terug in dit landje ... en sterkte met het reïntegreren :)
    Ik heb genoten van alle leuke verhalen, soms wat geschrokken over de minder leuke ... maar ik vond het geweldig om zo mee te kunnen lezen.
    Ik hoop, dat jullie snel weer op orde zijn en 'heb het goed'.

• 08 Maart 2009 - 18:03

Heleen:

Ha Ramona en Auke,

Wat leuk dat jullie er weer zijn!! Het zal wel even wennen zijn, maar ook wel erg lekker om weer thuis te zijn denk ik. Bedankt voor al julie mooie verhalen! Ramona, wanneer je alles weer op orde hebt moeten we snel afspreken! Ik moet je natuurlijk ons huisje nog laten zien, waar we nu alweer ruim een jaar wonen. Graag tot snel!
    Liefs,
    Heleen

• 09 Maart 2009 - 12:46

Bianca:

WELKOM THUIS. Fijn dat jullie d'r weer zijn.

• 11 Maart 2009 - 22:14

Peter: