The Good Life - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van RB - WaarBenJij.nu The Good Life - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van RB - WaarBenJij.nu

The Good Life

Door: Ramona

Blijf op de hoogte en volg RB

09 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

30 december settelen Marc, Jolien, Auk en ik ons in hostel Paradiso in Nelson om daar oud en nieuw te vieren. Wanneer je de jaarwisseling op het andere halfrond viert, hoop je natuurlijk op goed weer. We worden niet teleurgesteld!
We liggen vooral aan het zwembad - waar we Marc en Jolien in een paar dagen van Hollands wit naar lekker gekleurd zien transformeren - en brengen een paar luie dagen door. Wij hebben even geen drang naar avontuur.Weer even vriendschap van dichtbij mee maken is bevredigend genoeg. Het is heerlijk Marc en Jolien weer te zien, we hebben heel veel bij te praten en ook onze andere vrienden voelen indirect ook dichterbij, doordat we de verse updates krijgen en gemeenschappelijke herinneringen op kunnen halen.

Oudejaarsdag brengen we deels door op het politiebureau van Nelson, waar we kunnen constateren dat de politie zijn werk hier erg serieus neemt. Op basis van een ooggetuigenverklaring, is het een fanatieke rechercheuse gelukt om degene die een deuk in onze auto gereden heeft op te sporen. Deze persoon is thuis bezocht en aangesproken op zijn gedrag met de mededeling dat hij de schade moet compenseren.
Eerder had onze auto in Auckland een flinke deuk (of eigenlijk zelfs gat) opgelopen. Eveneens door iemand die schade had aangericht en doodleuk was weg gereden. Het geluk wil echter dat de nieuwe deuk precies naast het 'oude' gat in onze auto zit en het lijkt alsof het slechts 1 schadegeval betreft. Wij houden ons van de domme.
De 'dader' heeft niet zo'n zin in verzekeringswerk en duwt ons uiteindelijk een flink bedrag in de handen om de schade mee 'af te kopen'. Daarme lijkt het lot ons na wat momenten van autostress beduidend gunstiger gezind!

Op oudjaarsavond koken we een topmaaltijd en gaan we los op het ingeslagen bier. We houden ons bezig met kaarstpelletjes (wat vooral Auke erg heeft gemist) en als we op een bepaald moment om ons heen kijken, blijkt iedereen verdwenen en is het twee voor twaalf. De tijd is ons volledig ontgaan!
We besluiten onze fles champagne maar onder de arm te nemen en richting de stad te wandelen. Het centrum bereiken we echter niet meer voor twaalven, dus uiteindelijk staan we met zijn vieren letterlijk stil bij de jaarwisseling. Midden op een kruispunt onder een heldere sterrenhemel laten we de champagne knallen en gedragen we ons ongeremd hyper en uitbundig.
2008 zit erop... en wat is het een jaar geweest... we kunnen de weemoed naar het avontuur nu al voelen... het wordt een uitdaging om van 2009 net zo'n dynamisch jaar te maken!

We vervolgen onze weg richting centrum, maar ver komen we niet. We worden door wat enthousiaste kiwi's een tuin in getrokken en staan uiteindelijk met een aantal wildvreemden het nieuwe jaar in te luiden. Net als kerst in Nieuw Zeeland is ook Oud en Nieuw ver van huis een rare ervaring, maar bijzonder is het wel. En sms-berichten vanuit Nederland en een telefoontje van Maarten en Jenny maakt dat we ons ver van huis voelen, maar toch ook dichtbij.

1 januari 12.00u - 2009 in Nederland!. In bikini en nogmaals PROOST en gelukkig nieuw jaar!

2 januari is een regeldag en op 3 januari hangen we de rugzakken op en starten we met zijn vieren de Abel Tasman Track. Een vierdaagse wandeling in het subtropische noordwesten van het zuidereiland. De tocht is exact zoals we hebben gefantaseerd: wandelen over zonovergoten stranden, 's middags proosten met onze mini flesjes wijn (die het sjouwen meer dan waard zijn) bij de rustieke houten hutten aan het strand, een verfrissende duik in zee, prachtige zonsondergangen en sterrenhemels en natuurlijk heel veel praten en spelletjes doen. Enig pijnpunt is de hordes sandflies, die ons onaflatend terroriseren.We krabben ons een slag in de rondte en lijken wel een roedel schurftige hondjes.

Na 4 dagen gedoseerde actie, is het tijd voor ontspanning. We rijden naar de westkust, waar we onze intrek nemen in een prachtig houten huis op een heuvel met uitzicht over de ruige zee. We genieten van lange avonden op de veranda. Kaarsjes aan, vlees en vis op de barbecue, een voorraad Nieuw Zeelandse wijn binnen handbereik. Genieten van het goede leven samen met vrienden op zo'n mooie plek zijn en een stuk reiservaring kunnen delen. Sentimenteel maar waar: dit zijn herinneringen voor altijd!

De komende dagen zullen we doorbrengen aan de westkust. Het landschap is nog mooier dan we ons herinneren en weet ons nog altijd even sterk te betoveren.
Morgen zullen we een dag doorbrengen op de Franz Josef Gletsjer en de dagen erna staat er een wandeling door het natte Westland gepland. Verhalen volgen!

• 09 Januari 2009 - 09:07

Gerrie:

STOER!!!!!!!!!!!! Die foto van de mannen!!!!
    BLIJ!!!!!!!!! die foto van de blije meisjes!!
    OOOOOOOO!!!! Wat een prachtige foto's!!!
    Enne..... wat een toeval, mijn zonnebril lijkt op die van Marc! :):) Ik hoop dat jullie me herkennen als wij op 16 januari op de luchthaven!!
    LIeve groetjes en tot heel snel! maM

• 09 Januari 2009 - 09:35

Sander:

Hey people!

Hoeist daar? AL helemaal klaar gemaakt voor de invasie van oudtjes Middelkooop en Brinkhuis?

Bij deze alsnog even een goed 2009 gewest vanuit het ijskoude Nederland, namens mij en uiteraard Jasmijn!

Niet dat je daaraan wilt denken maar wanneer hebben jullie eigenlijk in de planning om weer naar Nederland te komen?

Any way vind het onwijs euk om jullie berichten te lezen, en Auke wat ben jij vies bruin geworden!! ;-)

cu
    sander

• 09 Januari 2009 - 12:36

Ben:

Hey Ramoon & Auk,

't is weer even geleden dat ik van me heb laten horen, maar ik volg jullie op afstand met enige jaloezie. Het idee om daar te staan in zwembroek trekt me wel aan. Hier is ’t erg koud en ik begin wel weer behoefte aan zonnestralen te krijgen. Na het lezen van jullie belevenissen begint bij mij ook de behoefte aan avontuur de kop weer op te steken. Maar op dit moment zijn er te veel onduidelijke factoren die me belemmeren om plannen te maken. Even afwachten dus…
    Tot snel weer, grtz, Ben

• 09 Januari 2009 - 12:52

Tilly:

Djeeeee, wat een fantastisch verhaal; om zo het nieuwe jaar in te gaan! Heel bijzonder.
    Heel veel plezier straks met de verse vakantiegangers. Ik ben nu al zoooo benieuwd naar die foto's.
    En ondertussen genieten we weer van de prachtige foto's die hier weer bij geplaatst zijn.

Jeremy wordt komende week 18 jaar! Ramoon.....hij pakt het heel anders aan hoor. Op z'n verjaardag heeft ie z'n 1e rijles! Spannend.

Blijf genieten, dan doen wij dat ook weer met jullie verslagen. Heel veel liefs van Tilly

• 10 Januari 2009 - 08:47

Riet Ruckert:

Het wordt misschien saai, maar toch zeg ik het weer; WAT EEN PRACHTIGE FOTO'S!!!! En wat mooi om de jaarwisseling zo te vieren , ver weg, maar toch met dierbare vrienden. Zeker zo'n bijzonder jaar als jullie nu hebben meegemaakt. En binnenkort het weerzien met je ouders! Geniet nog even van het mooie warme weer en alle leuke dingen. Wij bibberen hier wel in de kou. Lieve groeten Riet

• 10 Januari 2009 - 22:02

Wil Venema:

Wat een geweldige foto's. Als ik kijk naar mijn eigen foto's van deze week en vandaag - veeeeeeeeeeel kouder :) Ook wel bijzonder, maar die frambozen - daar kan ik dus heel erg jaloers op worden ;-)
    FIJN dat dat auto-gedoe nu goed afgerond is. Het kostte wat energie en gedoe --- maar het ligt nu achter jullie.
    Geniet van elke seconde, over 50 jaar zijn dit prachtige fotoboeken voor in het bejaardenhuis ;-)

• 10 Januari 2009 - 22:19

Ome Joop & Tante The:

HI luitjes
    wat een leuk nieuws he en ook de foto,s wat leuk dat je met goeie vrienden het ouwe jaar weg geluid heb, een heel ander gevoel he aan deze kant van de wereld op die tijd
    veel plezier he, groetjes ome Joop &tante Thea bye bye

• 12 Januari 2009 - 16:50

Gerda:

Hoi Auke en Ramona,

Zoals jullie merken zit ik niet meer elke dag achter de computer, dus mijn reactie is wat laat. Het is wel een heel erg bijzondere manier van oud en nieuw vieren, in badkleding ipv in een dikke winterjas! Erg leuk! Ook dat anderen je zomaar meenemen in hun feestje, dat kom je hier niet tegen, tenminste, mij is het niet overkomen, kan ook aan mij liggen natuurlijk. Hier is het fileschaatsen geweest de afgelopen dagen, wij hebben niet op de schaatsen gestaan, het kwam er gewoon steeds niet van, de schaatsen liggen nog ergens sinds de verhuizing en wij zijn daar niet erg fanatiek in, dat helpt ook niet. Maar we hebben dan ook geen breuken opgelopen. Wel hebben we een paar keer gewandeld met die prachtige winterse dagen: strak blauwe lucht en met een mooi zonnetje: heerlijk! Natuurlijk ook mooie foto's gemaakt met mijn nieuwe camera, die kreeg ik van Frank voor kerst. Mooie eendjes en ganzen gespot natuurlijk!
    Elize heeft haar eerste stapjes los gedaan!!! Net voor haar eerste verjaardag a.s. donderdag, leuk he?

Dikke knuffel van Gerda en natuurlijk ook van Frank en de kinderen.